Sökning: "marknadens historia"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden marknadens historia.

  1. 1. Aktiekursutveckling förläkemedelsbolag vid resultat från kliniska studier : En eventstudie om hur den svenska aktiemarknaden reagerar när ett läkemedelsbolag offentliggör resultaten från en klinisk studie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Gustav Olsson; Linus Bernfort; [2021]
    Nyckelord :Eventstudie; Läkemedelsbolag; Abnormal avkastning; Kliniska faser; Fasstudier; Fas; Aktiemarknad; Kursreaktion;

    Sammanfattning : Bakgrund: Läkemedelsbranschen har en historia av bristande transparens, där potentiellt viktig information inte kommer till marknadens kännedom. Till sin natur präglas läkemedelsbolagens aktiekurs av hög volatilitet vilket medför en svårkvantifierad risk för aktieägare. LÄS MER

  2. 2. Kooperativa identiteter : En kvalitativ studie av KF:s motstridiga företagsideal 1977-1987

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Karin Eklann; [2018]
    Nyckelord :corporate identity; corporate branding; history marketing; KF;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att empiriskt analysera detaljhandelsföretaget Kooperativa Förbundets förhållande till traditioner, företagsideal och marknadsföring under perioden 1977–1987. Mer precist kommer den interna tidningen Kooperatören att studeras med hjälp av de teoretiska begreppen corporate identity, corporate branding och history marketing. LÄS MER

  3. 3. Svenskt lyxmode : ett nytt modeunder?

    Kandidat-uppsats, Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Émilie Jönsson; Johanna Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Entrepreneurship; luxury segmentation; fashion; internationalization; company establishment; Entreprenörskap; lyxsegmentering; mode; internationalisering; företagsetablering;

    Sammanfattning : Att gå från en nationell till en internationell etablering innebär en finansiell risk, men samtidigt stora möjligheter för en modeentreprenör. Frankrike anses som en av de viktigaste modemarknaderna i världen och så även för modeentreprenörer. LÄS MER

  4. 4. Trådsmala och graciösa : en studie om skyltdockor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Stina Lantz; Mette Lilius; [2012]
    Nyckelord :Marketing; Visual Merchandising; Skyltdockor; Visual Merchandising; Mannequins; The customers attitude.; Marknadskommunikation; Konsumenters attityder.;

    Sammanfattning : Skyltdockor är ett exponeringsverktyg som har en lång historia inom klädsömnadsindustrin, en historia som genom decennierna förändrats och utvecklats för att attrahera konsumenterna på marknaden. Utseendet och skönhetsidealen som symboliseras har diskuterats och väcker idag, år 2012, stora debatter som är högaktuella. LÄS MER

  5. 5. Familjerätt - inte längre en nationell angelägenhet, en studie av harmoniseringssträvandet inom den Europeiska unionen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Katarina Engelhardt; [2010]
    Nyckelord :familjerätt; internationell privaträtt; EU-rätt; private international law; EU law; Family law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Runt om i den Europeiska unionen (EU) utnyttjas den fria rörligheten i större utsträckning än tidigare. Företag flyttar över nationsgränserna och med företagen kommer arbetstagarna och deras familjer. LÄS MER