Sökning: "media klimatförändring"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden media klimatförändring.
1. DEN INRAMADE SANNINGEN : Om användningen av falsk balans i rapporteringen om klimatfrågan i svensk nyhetsmedia 1988 - 2002
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikationSammanfattning : This study critically examines the phenomenon of false balance in Swedish media coverage of climate change from 1988 to 2002. The research design replicates the methodological framework of Boykoff and Boykoff (2004), applying quantitative content analysis to a selection of Swedish newspapers and comparing with their findings on American newspapers. LÄS MER
2. Hur gestaltas klimatförändringar i svensk nyhetsmedia? En textanalys av tre svenska dagstidningar under 2019
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Climate change is a highly relevant topic in both politics and media. During 2019 the climate issue was much discussed and a recurring theme in Swedish news media, which have led me to speculate on how the climate question was portrayed during this year. LÄS MER
3. Hur påverkar översvämningsrisker fastighetsvärdet : Idag och i framtiden
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/SamhällsbyggnadSammanfattning : Klimatfrågan växer sig större i dagens samhälle och det blir alltmer relevant att diskutera dess följder och negativa effekter. En av de effekter som drabbar jorden på grund av klimatets utveckling är översvämningar. Översvämningar har visat sig vara kostsamma för samhället på många sätt. LÄS MER
4. CLIMATE CHANGE AND IDEOLOGY - Are climate change narratives affected by ideology?
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Media's framing can arguably affect how media consumers view causes, consequences, and solutions of different social issues such as climate change. Likewise, newspaper editorials have different ideas and approaches to climate change, which may be influenced by their ideological positions. LÄS MER
5. Allt går åt helvete och det är politikernas fel. - En kvantitativ innehållsanalys av klimatjournalistik i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressen, september 2018 till augusti 2019.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : The aim of this study is to examine how climate change is framed in Swedish climate reporting, published on the website of national newspapers – Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet and Expressen – from September 2018 throughout August 2019. Through a quantitative content study regarding climate change published online in chosen newspapers, the goal is to map out how Swedish newspapers use frames – consciously or not – to affect the public. LÄS MER