Sökning: "modersmålsstöd samarbete"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden modersmålsstöd samarbete.

  1. 1. Arbetssätt inom läsutveckling för elever med svenska som andraspråk i årskurs 1–3 : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elin Ehn; Jenny Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Läsutveckling; svenska som andraspråk; SVA; klasslärare; arbetssätt; modersmål; modersmålsstöd.;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie lyfts klasslärares arbetssätt för elever med svenska som andraspråk i årskurs 1–3. Syftet är att öka kunskapen om vilka arbetssätt som klasslärare använder inom läsutveckling för elever med svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 2. Finns ingen tradition i detta. Har samarbetat någon enstaka gång, men väldigt sällan. : En studie om samarbete mellan lärare, modersmålslärare samt studiehandledare främjar flerspråkiga elevers språkutveckling och skolresultat

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tove Wiik; Jenny Hegen; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; lärare pedagog; modersmålsstöd samarbete; studiehandledning;

    Sammanfattning : Forskningen påpekar hur andraspråkselever har sämre skolresultat än svenskfödda elever. Även kommunikationsbristen klasslärare och modersmålslärare emellan tas upp och hur det kan vara en avgörande faktor för flerspråkiga elever i deras skolutveckling. LÄS MER

  3. 3. Att göra det annorlunda normalt i förskolan : En vetenskaplig essä om att förstå och stödja tvåspråkiga barn i deras språkutveckling och kommunikation utifrån en interkulturell pedagogisk kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Subarna Rahman; [2020]
    Nyckelord :preschool; bilingual; intercultural pedagogical competence; language; communication; sociocultural perspective; mother tongue support and the curriculum 2018 ; förskola; tvåspråkighet; interkulturell pedagogisk kompetens; språk; kommunikation; sociokulturellt perspektiv; modersmålsstöd och läroplan 2018 ;

    Sammanfattning : This is a scientific essay that has been written with the aim to reflect and analyze difficulties of bilingual children to communicate, being seen in a group and to focus during a traditional learning in language development within preschool. I have also reflected on my experiences and competences in intercultural pedagogy to support bilingual children in a changing society and in a globalized world. LÄS MER

  4. 4. Förskolechefers erfarenheter av att leda arbetet med språkutveckling hos flerspråkiga barn : En intervjustudie med fem förskolechefer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Bergström; [2018]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; förskolechefer; modersmålsstöd; språkfrämjande arbetssätt; språkutveckling;

    Sammanfattning : I den svenska förskolan finns idag många barn som använder sig av fler språk än svenska för att kommunicera. I förskolans uppdrag ingår att stödja flerspråkiga barns utveckling i både modersmål och i svenska. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighet i förskolan : Åtta förskollärares syn på samarbetet med modersmålslärare

    M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna Hålén; Maria Johansson; [2010]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; språkutveckling; flerspråkighet i förskolan; flerspråkiga barn; modersmålsstöd; samarbete;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan betonas modersmålets betydelse både i förskolans uppdrag och i förskolans mål. Barnen ska ges möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål, sin kulturella identitet samt förmågan att kommunicera på både modersmålet och svenska. LÄS MER