Sökning: "motsägelsefulla"

Visar resultat 21 - 25 av 287 uppsatser innehållade ordet motsägelsefulla.

  1. 21. ”Vem i hela världen kan man lita på?” : En studie om äldre personers förtroende för den svenska strategin under Covid 19-pandemin.

    Magister-uppsats,

    Författare :Cecilia Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :Trust; confidence; information; recommendations; authorities; Covid-19; Tillit; förtroende; information; rekommendationer; myndigheter; Covid-19;

    Sammanfattning : För att hålla smittspridningen av Covid-19 nere har regeringar och myndigheter världen över försökt övertala sina medborgare att vidta olika typer av smittskyddsåtgärder. Tidigare forskning tyder på att människor med lågt förtroende för åtgärderna och låg tillit för myndigheter i lägre utsträckning följer utfärdade rekommendationer. LÄS MER

  2. 22. När det inte blev som man hade tänkt sig! : Mellanchefers vision och faktiska upplevelse av chefsrollen och hur den påverkar chefers hälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Besnik Emini; Matilda Wikholm; [2022]
    Nyckelord :Leadership; expectations; outcomes; pitfalls; contradictory ideals; Ledarskap; förväntningar; utfall; fallgropar; motsägelsefulla ideal;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa mellanchefers initiala förväntningar på sitt eget arbete och hur arbetserfarenheten påverkat deras psykosociala arbetsmiljö och syn på chefsrollen. Genom en kvalitativ studie har vi genomfört semistrukturerade intervjuer för att samla vårt empiriska material. LÄS MER

  3. 23. "The importance of the right material" : En multimodal kritisk diskursanalys av friluftsföretagen Fjällräven, Haglöfs och Houdinis hållbarhetskommunikation på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Ludvig Wiberg; Pontus Dahl; [2022]
    Nyckelord :sustainability; multimodal critical discursive analysis; greenwashing; Instagram; Fjällräven; Haglöfs; Houdini; green marketing; branding; hållbarhet; multimodal kritisk diskursanalys; greenwashing; Instagram; Fjällräven; Haglöfs; Houdini; grön marknadsföring; varumärkesbyggande;

    Sammanfattning : Klädföretagen Fjällräven, Haglöfs och Houdini är ledande inom den svenska friluftsbranschen och toppar Sustainable Brand Index lista över de, enligt konsumenterna, mest hållbara friluftsföretagen. Trots dessa topplaceringar går det inte att bortse från det motsägelsefulla i att företagen producerar kläder, som är skadliga för den natur de är ämnade att användas i – till en målgrupp som värnar om miljön. LÄS MER

  4. 24. Val av ersättningsmodell inom den svenska hälso- och sjukvården : En komparativ studie om beslutsfattandet att inte tillämpa den DRG-baserade ersättningsmodellen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Erik Cajnerud; Oscar Gustavsson; [2022]
    Nyckelord :DRG; ersättningsmodeller; institutionell teori; påtryckningar; legitimitet; löskoppling; isomorfism;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Sedan marknadiseringen av den svenska hälso- och sjukvården har begreppet ersättningsmodeller fått ett ökat utrymme inom välfärdsdebatten. Motivet med marknadiseringen var att öka kostnadseffektiviteten och minska centralstyrningen. LÄS MER

  5. 25. Subjektets motsägelsefulla kraft : Hur Adorno utmanar subjektiviteten inifrån

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Filosofi

    Författare :Rebecca Schlottau; [2022]
    Nyckelord :Subject; subjectivity; object; self-preservation; self-reflection; drive theory; mediation; redemption; false world; Adorno; Agamben; Habermas; critical theory;

    Sammanfattning : Theodor W. Adorno is both known and criticized for his philosophy of the subject. While his focus on subjectivity by many is deemed an outdated approach, Adorno himself claims that subjectivity must be challenged through the subject itself. LÄS MER