Sökning: "normbrytare"

Visar resultat 11 - 15 av 34 uppsatser innehållade ordet normbrytare.

  1. 11. "Alla och hans moster tränar" : Icke-användares upplevelser av träningstrenden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sara Carlén; Camilla Wasmuth; [2017]
    Nyckelord :Träningstrenden; Icke-användare; Kapitalism; Avvikelse; Stigma; Norm; Intervju;

    Sammanfattning : Träning kan ses som en trend då det har blivit allt mer populärt att utföra någon form av fysisk aktivitet. Inom socialpsykologisk teori har trender förståtts som ett sätt för individer att tillfredsställa sina behov av att anpassa sig efter den sociala omgivning de lever i. LÄS MER

  2. 12. Världens starkaste björn - normbrytare eller förstärkare? : En text- och bildanalys av hur kön framställs i serietidningen Bamse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Jenny Fager; [2017]
    Nyckelord :Kön genus bamse stereotypa könsroller serietidning barnlitteratur förskola innehållsanalys;

    Sammanfattning : Studien som följer syftar till att analysera hur genus ”görs” i sex stycken olika Bamsetidningar utspridda över åren 1982–2016. En innehållsanalys av komparativ karaktär ur ett historiskt perspektiv har gjorts på både bild och text utifrån ett genusperspektiv där följande teman har aktualiserats: hur pojkar och flickor framställs samt rollindelning mellan könen. LÄS MER

  3. 13. Manliga pedagoger som normbrytare i förskolan : En intervjustudie med manliga pedagoger om hur de uppfattar sin roll i förskolans genusarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Per Ericson; [2016]
    Nyckelord :Män i förskolan; manliga förskollärare; manliga pedagoger; förväntningar; könsroller; könsmönster; normbrytande; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vad manliga pedagoger har för föreställningar kring att motverka traditionella könsmönster och könsroller i förskolan samt vad männen känner för förväntningar på sig i egenskap av att vara man i förskolan. Arbetet utgår från ett genusperspektiv och studien bygger på kvalitativa intervjuer med tio verksamma manliga pedagoger. LÄS MER

  4. 14. "Knulla beatet!" : En diskursteoretisk studie av ungdomars hiphopidentitet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Kasper Englund; Adam Holm; [2016]
    Nyckelord :hiphop; diskurs; identitet; maskulinitet; diskursteori; performativitet;

    Sammanfattning : Hiphopen har i alla tider varit en kultur och musikgenre präglad av genus-, klass- och ras/etnicitetsnormer kring sin egen, liksom utövarnas, identitet. Detta har både visat sig i att den normativa hiphoparen historiskt varit rasifierad, man och arbetarklass (ofta alla tre), och att icke- normativa hiphopare såsom kvinnor och hbtq-personer inte fått sin rättmätiga plats i historieskrivningen, till förmån för detta bestämda hiphop-narrativ. LÄS MER

  5. 15. Genus i ensemble : En intervjustudie om lärares syn på genusuppdraget och dess innebörd för ensembleämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Magnus Lundén; [2016]
    Nyckelord :Interview; gender; gender study; ensemble; teacher; music; discourse analysis; intervjuer; genus; ensemblelärare; musiklärare; diskursanalys; ensemble;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att med avseende på skolans genusuppdrag studera musiklärares förhållningsätt i ensembleundervisning på gymnasieskolan. För att uppnå detta har kvalitativa, semistrukturerade intervjuer genomförts med lärare i gymnasiekursen ensemble, följt av diskursanalys på transkriberingar av dessa intervjuer. LÄS MER