Sökning: "normer och avvikelser"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden normer och avvikelser.

  1. 1. Barn och vapen : En litteraturstudie av unga i vikingatida vapengravar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Arkeologi

    Författare :Felix Wigström; [2023]
    Nyckelord :Viking Age; children; weapon graves; archaeology; Vikingatid; barn; vapengravar; arkeologi;

    Sammanfattning : Vapengravar associeras vanligtvis med att de innehåller vuxna män, möjligen en krigare. Detta gör barn i vapengravar till ett undantag från denna norm och något problematiskt i denna gravkontext, ett hinder för arkeologer att handskas med då gravarna ifrågasätter tidigare normer och tolkningar av vapengravar. LÄS MER

  2. 2. ”Från att knappt ta sig igenom kurserna till att lyssna och hänga med i allting” : Hur Jönköping University kommunicerar tillgängligheten till talböcker - påverkar det hur studenter med läsnedsättningar upplever tillgången?

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Arvid Roos Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Audiobooks; Legimus; Power; Norms; Isolation; Deviations; Foucault; Qualitative analysis; Talböcker; Legimus; Makt; Normer; Utanförskap; Avvikelser; Foucault; Tematisk metod;

    Sammanfattning : För studenter på universitet och högskolor med funktionsnedsättningar i form av lässvårigheter, såsom till exempel dyslexi och ADHD, kan tillgången till kurslitteratur i form av talböcker innebära att de får samma möjlighet som övriga studenter att delta fullt ut i studierna och slutföra sina studier. I Sverige har studenter med funktionsnedsättningar på universitet och högskolor rätt till särskilt stöd under studierna, såsom att få kurslitteratur inläst i talboksformat. LÄS MER

  3. 3. Tillrättavisning av barn i förskolan : En studie om maktutövning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Victoria Sandberg; [2022]
    Nyckelord :Förskola; ignorering; makt; strategier; tillrättavisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskolepedagogers uppfattning om användningen av tillrättavisning av barn i förskolan. Studien undersöker även de strategier förskolepedagoger upplever sig ha för att bemöta barn som ignorerar tllrättavisningar. För att besvara syftet har två frågeställningar formulerats. LÄS MER

  4. 4. Fullblodspsykopater och mörkhyade kriminella element : En språkstudie av deltagartexter om brott på Flashback

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Maria Söderqvist; Anna West; [2022]
    Nyckelord :Språkstudie; forum; Flashback;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att kategorisera genom språk är både nödvändigt och oundvikligt. Genom språket kategoriserar vi grupper och skapar normer genom att benämna och värdera skillnader och avvikelser. Tidigare forskning visar att språkliga handlingar andrafierar och kategoriserar individer och grupper i olika sammanhang. LÄS MER

  5. 5. ”Frågan är om eleven i huvudsak följer skriftspråkets normer?” : Sve-lärares bedömning av sva-elevers ”språk och stil” i det nationella provets delprov C i svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Anna Björnheden; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; svenska; gymnasieskolan; bedömning; språksyn; sva-diskurs;

    Sammanfattning : I studien undersöks hur svensklärare bedömer samt hur de resonerar kring sva-elevers språk och stil i det nationella provets skriftliga delprov på gymnasiet. Följande två frågeställningar har ställts: Hur bedömer sve-lärare sva-elevers texter utifrån kriteriet “språk och stil” - individuellt och i en sambedömning? Hur resonerar bedömarna? Utgångspunkten har varit att gruppindelning av elever med ett andraspråk är svårt och att det finns olika inriktningar eller diskurser (Hedman & Magnusson, 2018) inom forskningsfältet svenska som andraspråk som har olika lösningar på hur ämnet skall organiseras. LÄS MER