Sökning: "normkritiska barnböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden normkritiska barnböcker.

  1. 1. Icke-heteronormativitet - Lebbigt?

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Lindqvist Maja; [2023]
    Nyckelord :Normkritik; normkreativitet; barnlitteratur; HBTQ;

    Sammanfattning :   Intresset för normkritiska perspektiv ökar, något som märks i allt från ­akademi och offentlig sektor, till kultur- och näringsliv. Med detta följer ett behov av att ta utveckla metoder för att omsätta ett normkritiskt perspektiv till praktisk handling. LÄS MER

  2. 2. Hur karaktäriseras genus i barnlitteratur? : En kvalitativ och kvantitativ genusanalytisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Zeliath; Rebecka Sjögren; [2023]
    Nyckelord :Children s literature; gender patterns; gender; norm; masculine; feminine; norm-breaking; Barnlitteratur; genusmönster; genus; norm; maskulin; feminin; normbrytande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how gender is characterized in children's literature in the Swedish preschool. The research question is of great importance to investigate because the Swedish preschool operates as a social institution. LÄS MER

  3. 3. Lärares användning av boksamtal i samband med högläsning i klassrummet : En kvantitativ studie om hur lärare F-3 använder sig av ett genusmedvetet boksamtal koppad till högläsningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Lundberg; Anna Norgren; [2022]
    Nyckelord :Gender; sex; read-aloud literature; elementary school; F-3; survey; norm critics; book talk; Aidan Chambers; Louise Rosenblatt; data analysis; Genus; kön; högläsningslitteratur; grundskola; F-3; enkät; normkritik; boksamtal; Aidan Chambers; Louise Rosenblatt; dataanalys;

    Sammanfattning : I vår första studie som gjordes under SA1 visade det sig att även om lärare ansåg sig vara normkritiska vid valet av högläsningsböcker så visade det sig inte riktigt när vi analyserade böckerna. Vi funderade då på om den normkritiska aspekten kommer in i arbetet med böcker, alltså boksamtal. LÄS MER

  4. 4. Perinteisiä satuja vastakarvaan lukemassa : Normikriittiset satukuvakirjat osana sukupuolisensitiivistä kirjallisuuskasvatusta ruotsalaisessa ala-asteen koulussa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Mikko Honkala; [2022]
    Nyckelord :Jämställdhet; könsroller; modersmålsundervisning; motströmsläsning; motståndsläsning; normkritisk pedagogik; resisting reading; sagor;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur motståndsläsning eller motströmsläsning (resisting reading) kan användas som verktyg i tolkning av tre svenskspråkiga normkritiska sagobilderböcker; Alexander Janssons, Sofia Jensfeldts och Silvy Strands Rödluvan (2018), Askungen (2018) och Skönheten & Odjuret (2021). Dessa tre sagobilderböcker ingår i Moderna sagor-serien som publicerats av OLIKA förlag AB. LÄS MER

  5. 5. Se mig : Att använda bilderböcker som pedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therese Berzelius; Sarah Olsson; [2021]
    Nyckelord :Bilderbok; Bilderböcker; Blyg; Empati; Introvert; Normer; Normkritik; Normkritisk pedagogik; Normkritiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning I samband med starten på vårt examensarbete blev vi nyfikna på barnböcker med blyga och intro­verta huvudpersoner utifrån ett normperspektiv. Vi blev då tipsade om Emma AdBåges sommarprat (Sommar i P1 2020). LÄS MER