Sökning: "nya matematiklärare"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden nya matematiklärare.

  1. 1. Matematikångest och matematisk självförmåga: En småskalig kvalitativ studie om gynnsamma faktorer i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Larsson; Anna Lärk; [2023]
    Nyckelord :Främjande faktorer; Matematisk självförmåga; Matematikundervisning; Matematikångest; Self-efficacy;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som många elever uppfattar som svårt och som hos många väcker negativa känslor. Detta kan resultera i låg matematisk självförmåga (tilltro till sin matematiska förmåga) och matematikångest. LÄS MER

  2. 2. Lärares utveckling av realiseringar i matematikundervisningen : En longitudinell fallstudie av två lärares lärande under deras tre första år som lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Pagrot Emil; [2023]
    Nyckelord :Matematiklärares lärande; fallstudie; observationer; kommognition; objektifiering; realiseringsträd;

    Sammanfattning : I denna studie beskrivs och diskuteras diskursiva förändringar i nya matematiklärares undervisning för att utveckla beskrivningen av matematiklärares lärande. Lärare har en säregen relation till kunskap och lärande eftersom att lärare behöver både ämneskunskaper och kunskaper om elever och undervisning för att undervisa. LÄS MER

  3. 3. Matematiklärares self-efficacy efter avslutad lärarutbildning : En kvalitativ studie av fyra nyexaminerade matematiklärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Bianca Tvrtkovic; [2022]
    Nyckelord :Self-efficacy; nyexaminerad; matematiklärare; lärarutbildning; classroom management; student engagement; instructional strategies.;

    Sammanfattning : Det är vanligt att nyexaminerade lärare upplever osäkerheter och en låg känsla av förberedelse under de första yrkesverksamma åren. Detta är oroväckande då lärares känsla av kontroll i klassrummet och deras upplevda säkerheter inte bara påverkar hur stressade de är på arbetsplatsen, men även elevers prestationer. LÄS MER

  4. 4. Hur undervisar lärare elev- respektive lärarcentrerat i matematik? : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare i årskurs 4-6 undervisar elev- respektive lärarcentrerat om triangelns area.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :David Algulin; Jesper Sandberg; [2022]
    Nyckelord :Matematik; elevcentrerad; lärarcentrerad; arbetssätt; metoder; undervisning; aktiva; elever; konstruera; lärande; intention; årskurs 4 till 6.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka hur elev- och lärarcentrerad undervisning kommer till uttryck i årskurserna 4 till 6. Empirin samlades in genom semistrukturerade intervjuer där lärarna fick berätta om sina pedagogiska planeringar för matematikområdet areaformeln för triangeln. LÄS MER

  5. 5. Matematiklärares self-efficacy efter avslutad lärarutbildning : En kvalitativ studie av fyra nyexaminerade matematiklärare

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Bianca Tvrtkovic; [2022]
    Nyckelord :Self-efficacy; nyexaminerad; matematiklärare; lärarutbildning; classroom management; student engagement; instructional strategies.;

    Sammanfattning : Det är vanligt att nyexaminerade lärare upplever osäkerheter och en låg känsla av förberedelse under de första yrkesverksamma åren. Detta är oroväckande då lärares känsla av kontroll i klassrummet och deras upplevda säkerheter inte bara påverkar hur stressade de är på arbetsplatsen, men även elevers prestationer. LÄS MER