Sökning: "om tangentbord"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden om tangentbord.

  1. 1. Pennan och tangentbordetseffekter på den berättandetexten : En jämförande studie av skrivverktygets påverkan iårskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Moa Hellgren Franzén; [2023]
    Nyckelord :Analogt skrivande; digitalt skrivande; analoga skrivverktyg; digitala skrivverktyg; texttriangeln; berättande texter; årskurs 3.;

    Sammanfattning : Dagens ökade digitalisering i skolan väcker en viss oro om fokus isvenskundervisningen verkligen ligger i att lära elever att skriva. Samtidigtmenar ett flertal forskare att skrivundervisningen gynnas av digitala verktyg. LÄS MER

  2. 2. Fingerbaserad navigering i virtuella 3D-miljöer : En utvärdering av fingerstyrning som alternativ till tangentbordet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Datavetenskap

    Författare :Max Grindebäck; [2023]
    Nyckelord :Leap Motion; natural user interfaces; 3D-navigation; hand tracking;

    Sammanfattning : Navigering i virtuella 3D-miljöer har varit möjligt i många år och sker vanligtvis i samband med till exempel spel och 3D-modellering. Till en persondator används nästan alltid en datormus och ett tangentbord. Musen har visats vara lätthanterlig vid rotering av vyn och kommer inte att vara fokuset i studien. LÄS MER

  3. 3. Hjälper eller stjälper mobiltelefoner och datorer vid lärande av kemi? En klassrumsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :THOMAS HEDIN; [2023]
    Nyckelord :Chemistry; learning; computer; mobilephone; note-taking; handwritten; keyboard; mobile use; high school level; Kemi; lärande; dator; mobiltelefon; anteckna; handskriven; tangentbord; mobilanvändning; gymnasienivå;

    Sammanfattning : Datorer och mobiltelefonerna är idag allestädes närvarande i skolan och elever, lärare eller skolledning funderar sällan på hur detta påverkar lärandet. Den större delen av den tidigare forskningen visar att med ökad mobiltelefonanvändning kommer försämrade skolresultat. LÄS MER

  4. 4. AI-assisted Image Manipulation with Eye Tracking

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Rej Karlander; Julia Wang; [2023]
    Nyckelord :Human-computer interaction; Accessibility; Assistive technologies; Eye tracking; Input modalities; Image editing; Generative models; Människa–datorinteraktion; Tillgänglighet; Eye Tracking; Inmatningsenheter; Bildredigering; Maskininlärningsmodeller;

    Sammanfattning : Image editing tools can pose a challenge for motor impaired individuals who wish to perform image manipulation. The process includes many steps and can be difficult given a lack of tactile input such as mouse and keyboard. LÄS MER

  5. 5. “I want to steal that car! -Oh no, just another impulse from a video game” : En kvantitativ enkätstudie om svenska tv-spelares upplevelse av Game Transfer Phenomena

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Andreas Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :Game Transfer Phenomena; cyberpsychology; ludology; video games; Game Transfer Phenomena; cyberpsykologi; ludologi; tv-spel;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka om och hur svenska tv-spelare från olika Facebook-forum har upplevt Game Transfer Phenomena. GTP är ett fenomen där tv-spelens värld påverkar tv-spelarna efter att de slutat spela. Utifrån psykologen Angelica B. LÄS MER