Sökning: "omsorg och interaktion."

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden omsorg och interaktion..

  1. 1. Pedagogisk lunchmåltid i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Norling; Helena Larsson; [2024]
    Nyckelord :förskola; pedagogisk lunchmåltid; pedagogens roll; lärande; omsorg och interaktion.;

    Sammanfattning : Vår studie utforskar den pedagogiska lunchmåltiden inom förskolan. Genom att genomföra intervjuer med fem förskollärare från olika förskolor i Skåne strävar studien efter att belysa och förstå förskollärares perspektiv och tillvägagångssätt under den pedagogiska lunchmåltiden. LÄS MER

  2. 2. Teamsamverkan inom äldreomsorgens delegeringsarbete. : En allmän litteraturöversikt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Tilda Åkerlund; Elin Norrman; [2024]
    Nyckelord :Delegering; Roys Adaptionsmodell; sjuksköterska; teamsamverkan; upplevelse; äldreomsorg;

    Sammanfattning : Bakgrund: Patienter inom äldreomsorgen är i behov av vård och omsorg i allt större utsträckning. I takt med en globalt åldrande befolkning ökar även handhavandet av kliniska insatser som sjuksköterskan blir alltmer pressad till att delegera ut till omsorgspersonal. LÄS MER

  3. 3. Erfarenheter av att använda hundassisterad intervention för att främja delaktighet i aktivitet : - En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård

    Författare :Matilda Edelönn; Sandra Markussen; [2024]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Hundassisterad intervention; Delaktighet i aktivitet; Aktiviteter i dagliga livet;

    Sammanfattning : Utgångspunkten inom arbetsterapi är att aktivitet är hälsofrämjande. Arbetsterapeuter kanskapa förutsättningar för att främja delaktighet i aktiviteter i vardagen för individer och avsaknaden av delaktighet i aktivitet kan påverka ens hälsa och välbefinnande negativt. LÄS MER

  4. 4. Rätt kompetens på rätt plats? : En kvalitativ innehållsanalys av de styrdokument som styr utbildningen för stödpersonal i anpassad skola

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Daiana Lungu; [2023]
    Nyckelord :Anpassad skola; elevassistent; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; stödpersonal; särskola;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna studie utfördes i en kontext där det saknades tidigare forskning i Sverige som fokuserade på stödpersonalens utbildningsbakgrund inom anpassad skola. Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om utbildningsinnehållet inom de nationella yrkespaketen för barn och fritids-, samt vård och omsorgsprogrammet, och att undersöka i vilken utsträckning utbildningens innehåll matchar kompetenskraven som ställs på stödpersonal i deras praktiska utövning inom anpassad skola. LÄS MER

  5. 5. Patientens upplevda livskvalité vid dysfagi : En litteraturstudie utifrån patientens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Pontus Anderius; Josefine Rudhag Woldt; [2022]
    Nyckelord :Dysphagia; deglutition; experience; life quality; swallowing disorders; quality of life; Dysfagi; livskvalité; svälja; sväljsvårigheter; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Dysfagi innebär svårigheter att svälja och orsakerna till att drabbas varierar. Vardagen kan förändras drastiskt och måltiderna innefattar ofta stora utmaningar. Även spontaniteten i vardagen kan påverkas och planering inför sociala aktiviteter mer omfattande. Skam kan påverka den sociala samvaron och föranleda självisolering. LÄS MER