Sökning: "practical ear training"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden practical ear training.

  1. 1. Harmonilära - en performativ konst med teoretisk täckmantel : Hur upplever klassiska musiker en mer praktiskt inriktad undervisning i harmonilära?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Rasmus Fröderberg; [2023]
    Nyckelord :music theory; pedagogy; harmony; improvisation; partimento; musikteori; pedagogik; harmonilära; improvisation; partimento;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete grundar sig i en nyfikenhet kring praktiska övningar och komplement till den vanligtvis teoretiskt lagda undervisningen i musikteori. Den nutida forskningen uppmanar till en mer praktiskt inriktad undervisning då mycket av den musikteori som lärs ut idag saknar pedagogisk tanke. LÄS MER

  2. 2. ”Du sa inte att jag skulle kunna den.” : En kvalitativ intervjustudie om sånglärares syn på gehörs- och musiklära inom individuell undervisning vid gymnasiet 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Matilda Birgestrand Jönsson; [2019]
    Nyckelord :musiklära; gehörslära; diskursanalys; sångundervisning; sång; estetiska programmet; sångpedagoger;

    Sammanfattning : I studien undersöks de inslag av gehörs-och musiklära som förekommer inom den individuella sångundervisningens planering samt lektionsinnehåll på gymnasieskolans estetiska program, inriktning musik. Resultatet visar att det inte finns någon konsensus i frågan. LÄS MER

  3. 3. Mellan klaviatur och greppbräda: praktisk tillämpning av gehörs- och musiklära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Kristopher Ståhlgren; [2016]
    Nyckelord :Gitarr; Gehörs- och musiklära; Gitarrpedagogik; Musikteori; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik. Guitar; Music theory; Ear training; Guitar pedagogy; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks hur gymnasieelever med gitarr som instrument omsätter kunskaper i gehörs- och musiklära till praktik. Syftet är att undersöka förhållandet mellan teori och spel på det egna instrumentet och att identifiera metoder som kan stärka interaktionen mellan teori och praktik. LÄS MER

  4. 4. Träning av det relativa gehöret - Pedagogers metoder och strategier i gehörsundervisningen på gymnasie- och högskolenivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Patrik Lundberg; [2015]
    Nyckelord :Music Education; Educational sciences; hermeneutik; huvudinstrument; metoder; gehör; strategier; träning; toners funktioner; intervall; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; main instrument; strategies; training; methods; pitch; diatonic function; interval; hermeneutic; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka metoder och strategier som gehörslärare lär ut till sina elever vid träning av det relativa gehöret. Undersökningen har sin utgångspunkt i svenska gymnasieskolans estetiska program med musikinriktning och i Musikhögskolan samt skolornas och pedagogernas egna undervisningsmål. LÄS MER

  5. 5. Inspiration genom interaktion : En observationsstudie med fokus på balansen mellan praktiska och teoretiska moment i gehörs- musikteoriun- dervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Rickard Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :Ethnographic; ear training; music theory; observation; theoretical; practical; Etnografisk metod; gehörs- musikteori; observation; teoretiskt; praktiskt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att, med inspiration av etnografiska tillvägagångssätt, ut- forska hur några lärare utformar sin undervisning i ämnet musikteori (och gehör) på gymnasial nivå, med fokus på framförallt balans mellan teoretiska och praktiska mo- ment. Den litteratur som tas upp i uppsatsens bakgrund beskriver hur elever eller lärare kan utföra olika läroböckers övningar, dels med hjälp av praktiska verktyg, dels utifrån teoretiska resonemang. LÄS MER