Sökning: "reggio emilia i sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden reggio emilia i sverige.

  1. 1. “Vad har du ritat?" : Om användning av estetiska uttrycksformer på Reggio Emilia- och Waldorfförskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Kathi Fuhrmann; [2023]
    Nyckelord :Estetiska uttryckssätt; Kommunikation; Läroplan för förskolan; Reggio Emilia; Waldorf;

    Sammanfattning : I Sverige måste alla förskolor följa den statliga läroplanen för förskolan Lpfö 18. Samtidigt finns det olika pedagogiska profiler med individuella värderingar, barnsyn och föreställningar om barns lärande. LÄS MER

  2. 2. Musik – ett av de hundra språken? : Om musikundervisning i Reggio Emiliainspirerade förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Andersson; Agnes Edlund; [2023]
    Nyckelord :Musik; transdisciplinärt; Reggio Emilia; estetiska uttryckssätt; didaktiska val; förskola; förskollärare.;

    Sammanfattning : Musik anses vara ett av de hundra språk som ett barn har möjlighet att uttrycka sig på inom Reggio Emiliafilosofin. Forskning visar att musiken har betydelse för inlärning men att förskollärare känner sig begränsade i sin kunskap när det gäller att planera för och använda sig av musik i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Att vara eller inte vara delaktig – det är frågan! : En kvantitativ studie om förskollärares syn i relation till traditionell och Reggio Emilia inspirerade förskoleinriktningarnas arbete med barns delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Karanovic; Gunnelmaya Vestin; [2023]
    Nyckelord :Barns delaktighet; förskola; pedagogik; attityder; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka begreppet barns delaktighet. Studien belyser en jämförelse mellan Reggio Emilia inspirerade och den traditionella förskoleinriktningens pedagogiker där förskollärarnas attityder konkretiseras i arbetet med att möjliggöra barns delaktighet i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Social inclusion on display : a cross-cultural study of museological practices in Sweden and Italy

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Laura Carpi; [2020]
    Nyckelord :Museum; Social inclusion; Richard Sandell; Cultural diversity; Immigration; Museum practice; Case study; Museum; social inkludering; Richard Sandell; kulturell mångfald; immigration; museibruk; fallstudier;

    Sammanfattning : This study investigates the practices of four museums in two countries in relation to the notion of social inclusion and how their museum professionals reflect about the topic. The aim is to provide an empirical grounding of Sandell’s theory about the three levels of impact within which museums can address social exclusion: with individuals, specific communities and wider society. LÄS MER

  5. 5. Den så kallade “fria” leken : - en observationsstudie som undersöker förskollärares förhållningssätt under barns fria lek utifrån ett maktperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Olivia Engstrand; Jeanette Strömqvist; [2019]
    Nyckelord :Foucault; fri lek; förskola; förskollärare; makt; montessori; reggio emilia;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker hur förskollärares förhållningssätt under barns fria lek inom de två pedagogiska inriktningarna Reggio Emilia och Montessori kan tolkas utifrån Foucaults maktperspektiv. Hur fri är egentligen den fria leken? Forskning kring den fria leken utgår i huvudsak från två områden. LÄS MER