Sökning: "reklamannonser"

Visar resultat 11 - 15 av 48 uppsatser innehållade ordet reklamannonser.

  1. 11. Vettigt hemarbete? : Om reklam för tidsbesparing och hemmafruidealets förändring1950–1970

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Gustaf Holmberg; [2018]
    Nyckelord :Reklam; hemmafruideal; tvåförsörjarfamilj; diskurs; Sverige; tidsbesparing;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker förändringen av reklamannonser för livsmedel och hushållsmaskiner,med tidsbesparande egenskaper, i Sverige mellan åren 1950 och 1970. Källmaterialet kommer fråntvå svenska dagstidningar, Göteborgs-Posten och Eskilstuna-Kuriren, med nedslag gjorda år 1950,1960 och 1970. LÄS MER

  2. 12. "Vem får synas i svensk reklam" - vad hände sen? : En kvantitativ innehållsanalys av reklamannonser i svenska dagstidningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elin Albinsson; Oskar Lööv; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. För unga för att vara gamla : En analys av betydelser och ideal i skönhetsannonser som riktar sig till äldre kvinnor.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Viitasalo; [2018]
    Nyckelord :multimodal analys; textkommunikation; svenska; kommunikation; reklam; reklamannonser; skönhetsannonser;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på hur reklamannonser som riktar sig till äldre kvinnor utformas för att förstå vilka betydelser och normer äldre kvinnor tillskrivs, med andra ord vilka budskap äldre kvinnor möts av i livsstilsmagasin. Syftet är också att ta reda på om dessa ideal stämmer överens med de budskap som, enligt tidigare forskning, framställs genom retoriken i tidningen M-magasin. LÄS MER

  4. 14. Konsumenters emotionella reaktion till reklamannonser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Petersson; Matilda Nilsson; Johanna Centerblad; [2018]
    Nyckelord :Stereotypical advertising; Emotional response; Emotional Quotient Scale; Male and female consumers; Survey; Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: Konsumenters emotionella reaktion till reklamannonser Seminar date: 1st of June 2018 Course: FEKH29, Bachelor Degree Project in Marketing Undergraduate level, 15 credits Authors: Johanna Centerblad, Matilda Nilsson, Ebba Petersson Advisor: Clara Gustafsson Key words: Stereotypical advertising, Emotional response, Emotional Quotient Scale, Male and female consumers, Survey Purpose: The purpose of this thesis is to examine male- and female consumers emotional response to stereotypical and none stereotypical depictions of men and women in advertising. Methodology: A deductive study and quantitative research method, with positivism as a theory of knowledge. LÄS MER

  5. 15. Reklamens konst att övertyga : En studie om retorik i reklamannonser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jennu Godlund; [2017]
    Nyckelord :Reklam; retorik; reklamannonser; retoriska strategier;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om reklam som en form av retorik. Syftet är att studera förekomsten av retoriska strategier i reklamannonser samt att studera om det skiljer sig mellan produktannonser och tjänstannonser. Utifrån den retoriska vetenskapen studeras ethos, logos och pathos i formen som olika typer av övertalningsstrategier. LÄS MER