Sökning: "reklamannonser"
Visar resultat 11 - 15 av 48 uppsatser innehållade ordet reklamannonser.
11. Vettigt hemarbete? : Om reklam för tidsbesparing och hemmafruidealets förändring1950–1970
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats undersöker förändringen av reklamannonser för livsmedel och hushållsmaskiner,med tidsbesparande egenskaper, i Sverige mellan åren 1950 och 1970. Källmaterialet kommer fråntvå svenska dagstidningar, Göteborgs-Posten och Eskilstuna-Kuriren, med nedslag gjorda år 1950,1960 och 1970. LÄS MER
12. "Vem får synas i svensk reklam" - vad hände sen? : En kvantitativ innehållsanalys av reklamannonser i svenska dagstidningar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
13. För unga för att vara gamla : En analys av betydelser och ideal i skönhetsannonser som riktar sig till äldre kvinnor.
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på hur reklamannonser som riktar sig till äldre kvinnor utformas för att förstå vilka betydelser och normer äldre kvinnor tillskrivs, med andra ord vilka budskap äldre kvinnor möts av i livsstilsmagasin. Syftet är också att ta reda på om dessa ideal stämmer överens med de budskap som, enligt tidigare forskning, framställs genom retoriken i tidningen M-magasin. LÄS MER
14. Konsumenters emotionella reaktion till reklamannonser
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Title: Konsumenters emotionella reaktion till reklamannonser Seminar date: 1st of June 2018 Course: FEKH29, Bachelor Degree Project in Marketing Undergraduate level, 15 credits Authors: Johanna Centerblad, Matilda Nilsson, Ebba Petersson Advisor: Clara Gustafsson Key words: Stereotypical advertising, Emotional response, Emotional Quotient Scale, Male and female consumers, Survey Purpose: The purpose of this thesis is to examine male- and female consumers emotional response to stereotypical and none stereotypical depictions of men and women in advertising. Methodology: A deductive study and quantitative research method, with positivism as a theory of knowledge. LÄS MER
15. Reklamens konst att övertyga : En studie om retorik i reklamannonser
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna uppsats handlar om reklam som en form av retorik. Syftet är att studera förekomsten av retoriska strategier i reklamannonser samt att studera om det skiljer sig mellan produktannonser och tjänstannonser. Utifrån den retoriska vetenskapen studeras ethos, logos och pathos i formen som olika typer av övertalningsstrategier. LÄS MER