Sökning: "reklamattityder"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet reklamattityder.

  1. 1. Femvertising: Dagens fluga eller tidlös fullträff?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Eriksson; Elvira Hammarström; Ebba Otterstedt; [2022]
    Nyckelord :Femvertising; reklamattityder; motreaktion; stereotyper; kvinnlig egenmakt; replikationsstudie; ålder; Business and Economics;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how femvertising, in specific advertising which aims to encourage female empowerment, is perceived by two generations of women and if it affects their attitudes toward an ad. The study is a replication of the previous study Advertising “like a girl”: Toward a better understanding of “femvertising” and its effects presented by Åkestam, Rosengren and Dahlén (2017). LÄS MER

  2. 2. DEN MODERNA REKLAMUNDVIKAREN En kvalitativ studie om användare av annonsblockerare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Carl Thorén; Oscar Wiktkorsson; [2017-10-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Vårterminen 2017 Handledare: Gustav Persson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 39 sidor. Exklusive bilagor Antal ord: 16033 Nyckelord: Reklamundvikande, reklamattityder, annonsblockerare, adblocker, banner blindness, reactance theory, mobile-ads, desktop ads, personalized ads, riktad reklam, retargeting, personlig intergritet Syfte: Att undersöka hur användare av annonsblockerare tänker kring sin användning Teori: Reactance theory, Technology acceptance model, forskning om reklamundvikande Metod: Kvalitativ Material: Tio individuella samtalsintervjuer Resultat: Huvudorsaken till att installera en annonsblockerare är att man inte vill vänta på innehåll på internet. LÄS MER

  3. 3. Kan jämställdhet vara en möjlighet? : Hur användning av Femvertising påverkar varumärkesimage

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Matilda Ekman Vråmo; Eveline Castillo Haglund; [2017]
    Nyckelord :Femvertising; Brand Image; Advertising; Attitude towards the ad; Attitude towards the brand; Feminism; Empowerment; Brand Personality; Femvertising; varumärkesimage; reklam; reklamattityder; varumärkesattityder; feminism; egenmakt; varumärkespersonlighet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Spridningen av feministiska budskap och firandet av kvinnors mångfald har lett till att en ny kategori av marknadsföring har uppkommit, kallad Femvertising. Det finns en osäkerhet i hur reklam som använder sig av denna reklamform uppfattas av konsumenter, vilket gör det intressant att undersöka huruvida konsumenters attityder samt associationer kopplade till ett varumärke påverkas vid användning av Femvertising. LÄS MER

  4. 4. Ett mongo, en bög, en massmördare - och ett u-landsproblem som kryper under skinnet : En kvalitativ studie av vilken typ av känslor och attityder som väcks hos konsumenter när de exponeras för provokativ reklam

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Julia Porselius; Maja Rudhe; [2010]
    Nyckelord :Provocative commercials; Provocative advertising; Emotional marketing; Feelings; Emotions; Attitudes; Advertising attitudes; Provokativ reklam; Provokativ marknadsföring; Känsloladdad marknadsföring; Känslor; Emotioner; Attityder; Reklamattityder;

    Sammanfattning : I en värld där konsumenten dagligen överöses av kommersiella budskap är det många gånger svårt, för att inte säga omöjligt, för företag att synas. Ett tuffare klimat kräver tuffare tillvägagångssätt, vilket har resulterat i nya marknadsföringsmetoder. LÄS MER