Sökning: "religion förståelse"

Visar resultat 6 - 10 av 285 uppsatser innehållade orden religion förståelse.

  1. 6. Patienters erfarenhet av tolk i mötet med sjukvårdspersonal

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Thea Wilhelmsson; Sonja Wengström; [2023]
    Nyckelord :interpreter; literature review; nursing care; nursing science; patient’s perspective; litteraturstudie; omvårdnad; patienterfarenhet; tolk; vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Introduktion: Migrationen till Sverige har ökat. För att migranter ska få tillgång till sjukvård på lika villkor används utbildade tolkar. Mötet mellan vårdpersonal och patient förändras när en tredje part närvarar. Sjuksköterskor upplever att det är svårare att utföra personcentrerad vård vid tolkning. LÄS MER

  2. 7. Levande bilder i läroböcker : En bildanalys av förekomsten av ortodoxi, ortopraxi, och levd religion i bilder i religionskunskapsläroböcker för högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristoffer Olsén; [2023]
    Nyckelord :lived religion; orthodoxy; orthopraxy; religion and culture; religious education; sociology of religion; teaching; use of images; bildanvändning; levd religion; ortodoxi; ortopraxi; religion och kultur; religionssociologi; religionsundervisning; undervisning;

    Sammanfattning : Levd religion är ett växande forskningsområde inom religionsforskningen. Det svenska skolsystemet ska bygga på forskning och därför bör det enbart vara en tidsfråga innan lärare kommer bli ombedda att inkludera och undervisa elever i levd religion. LÄS MER

  3. 8. Diasporafilm & populärkultur : en multimodal diskursanalys av filmerna Boy from Heaven och Holy Spider

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Elisabet Åberg; Diana Kasatkina; [2023]
    Nyckelord :Boy from Heaven 2022 ; Holy Spider 2022 ; diasporisk interkulturell film; multimodal diskursanalys; genus; religion; Iran; Egypten; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen ‘Diasporafilm & populärkultur: En multimodal diskursanalys av filmerna Boy from Heaven och Holy Spider’ är skriven av Diana Kasatkina och Elisabet Åberg för fortsättningskursen i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds universitet. I denna uppsats analyserar vi filmerna Boy from Heaven (2022) och Holy Spider (2022) med målet att utforska deras relationer till diasporiskt filmskapande samt populära, västerländska narrativa och stilistiska troper. LÄS MER

  4. 9. The Potential of The Witcher : In an interdisciplinary work between Religious studies and English

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Isabel Cardin; [2023]
    Nyckelord :Fantasy; fundamental values; ethical issues; Christianity; Hinduism; Religious studies; English studies; interdisciplinary work; Fantasy; värdegrunden; etiska problem; kristendomen; hinduismen; Religionskunskap; Engelskaundervisning; ämnesövergripande arbete;

    Sammanfattning : This essay examines if The Witcher: The Last Wish can be used as a pedagogical tool for interdisciplinary literary seminars about current issues and events in students’ daily lives and society between the Swedish upper secondary school courses English and Religious studies. Additionally, the study investigates if literary seminars about how The Witcher: The Last Wish can broaden the students’ understanding of religious practices in daily lives and what effect their religion has on their relation to ethical and existential issues. LÄS MER

  5. 10. Religionskunskapens kontroverser : En kvalitativ studie av lärares förståelse och hantering av kontroversiella frågor i klassrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Henrik Merilo Grennert; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka vilka frågor lärare upplever som kontroversiella, när frågor blir kontroversiella enligt lärare och med vilka strategier lärare hanterar undervisningen om kontroversiella frågor. Empirin analyseras utifrån den tidigare forskningens tre centrala kriterier för att förstå när en fråga blir kontroversiell: det beteendemässiga kriteriet, politiska kriteriet och epistemiska kriteriet. LÄS MER