Sökning: "retorikanalys"

Visar resultat 6 - 10 av 118 uppsatser innehållade ordet retorikanalys.

  1. 6. Oatly och Blackstone-krisen : En retorikanalys av krishantering på Instagram

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Denise Åhnstrand; Almy Kjellberg Olofsson; [2023]
    Nyckelord :Crisis Management; Crisis Communication; Instagram; Oatly; Blackstone; crisis; Krishantering; Kriskommunikation; Instagram; Oatly; Blackstone; kris;

    Sammanfattning : Oatly and the Blackstone Crisis: A Rhetorical Analysis of Crisis Management on Instagram This study looks into the crisis that arose when Oatly announced Blackstone as their new investors. With their new investors Oatly got a backlash with a lot of criticism for the new investment, which affected Oatlys image as a sustainable company. LÄS MER

  2. 7. PUTIN ÄTER LIM OCH UTOMJORDINGARNA SER PÅ

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johannes Andersson; Fanny Carlsson; [2022-08-01]
    Nyckelord :Mem; internetmem; kritisk retorikanalys; kvantitativ tematisering; retorik; semiotik; inkongruens; Reddit; satir;

    Sammanfattning : The morning of February the 24th 2022, the world woke up to the news that Russia had invaded its neighboring country Ukraine. After eight years of low-intensity fighting in the Crimean peninsula, Russia conducted a full-scale invasion. The world quickly responded with criticism, condemnation, and harsh sanctions against Russia. LÄS MER

  3. 8. CSR – knepet att LYFTa sitt varumärke? - En retorisk textanalys av varumärket LYFT ur ett CSR-perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elika Shafei; Sara Attermalm; [2022-02-10]
    Nyckelord :LYFT; CSR; Corporate Social Responsibility; tobaksfritt snus; legitimitet; retorisk textanalys;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur det tobaksfria snusföretaget LYFT kommunicerar sitt varumärke utifrån CSR för att erhålla legitimitet. Teori: CSR-pyramiden, ansvarsprofilering, ansvarsretorik, legitimitet. Metod: Kritisk retorikanalys. Material: Innehåll från LYFTs hemsida samt tre inlägg på @lyft_sveriges instagramkonto. LÄS MER

  4. 9. To be canceled or not to be canceled -that's the question : En kvalitativ studie om Oatlys och Starbucks kriskommunikation efter deblivit canceled

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ania Kazanowska-Nunez; Levicia Newman; [2022]
    Nyckelord :Cancel culture; Ethical consumerism; Image repair theory; Oatly; Retorikanalys; Situational crisis communication theory; Starbucks; Woke-ism;

    Sammanfattning : During the last few years, Cancel culture became a significant part of the social mediaculture. The new phenomenon aims to call out people or companies that have acted in a wayt hat does not go with the values of the consumers, which leads to a canceling. LÄS MER

  5. 10. Fasansfullt övertygande : En visuell retorikanalys

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Isak Svensson Niklasson; [2022]
    Nyckelord :Climate change; climate change communication; global warming; graphic design; rhetoric; visual rhetoric;

    Sammanfattning : The purpose of this analysis is to investigate how communication can convey its messages inorder to convince. Climate change is a multi-faceted problem with unique challenges, onekey challenge being the disconnect of opinions between the public, scientists and the politicalsphere. LÄS MER