Sökning: "samhälls inkludering"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden samhälls inkludering.

  1. 1. DIGISKUA : "Vi får lära eleverna att det är OK att misslyckas." En studie om ämneslärares upplevelser av utvecklingsarbete på vetenskaplig grund i särskild undervisningsgrupp.

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Zahra Motavalli; [2023]
    Nyckelord :school development project; agency; teachers experiences; language development; digitization; social constructivism; inclusion; special education; skolutvecklingsprojekt; agency; lärares upplevelser; språkutveckling; digitalisering; socialkonstruktivism; inkludering; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Lärares villkor att ingå i skolutvecklingsprojekt är starkt kopplat till samhälls- och policyförändringar på makro- meso- och mikronivå. På mikronivå har ämneslärare i en särskild undervisningsgrupp ingått i ett forskningsutvecklingsarbete inom Språkutvecklande digitaliseringsarbete då det finns ett utvecklingsbehov inom dessa områden. LÄS MER

  2. 2. Övergång mellan förskola och förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd - en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Diana Jonsson; Lindquist Rebecca; [2020-03-02]
    Nyckelord :förskola; förskoleklass; barn i behov av särskilt stöd; metoder för övergångar;

    Sammanfattning : Syfte Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka och belysa frågor kring övergången mellan förskola och förskoleklass, och i synnerhet för barn i behov av särskilt stöd. Av särskild vikt är att diskutera de möjligheter och hinder som pedagoger upplever i samband med övergångarna och hur dessa kan bli effektivare för att optimalt främja barnens fortsatta lärande och utveckling. LÄS MER

  3. 3. Vad kan kollektivtrafiken tillföra ur perspektivet socialt kapital? : en studie om Tvärbanans roll för ökad tillgänglighet och social inkludering

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Marcus Lindgren; [2020]
    Nyckelord :kollektivtrafik; socialt kapital; Tvärbanan; tillgänglighet; social inkludering;

    Sammanfattning : Tillhandahållandet av kollektivtrafik kan ses som en nyckelaspekt för mer jämlika förutsättningar till samhällsdeltagande. Ökade ojämlikheter och segregation är återkommande problem i stora och växande städer, och grupper med olika socioekonomiska förutsättningar blir allt tydligare åtskilda geografiskt och socialt. LÄS MER

  4. 4. Tillgängliga lärmiljöer och tydliggörande pedagogik för ökad inkludering och delaktighet : - ur ett pedagog- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Susanna Lindström; Malin Liljeqvist; [2019]
    Nyckelord :Specialpedagogik; inkludering; delaktighet; tillgänglighet; lärmiljö och struktur.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger och elever i grundskolan upplever specialpedagogiskt stöd och stimulans, genom användandet av specialpedagogiskt material och gemensamma stödstrukturer, kan bidra till delaktighet, tillgängliga lärmiljöer och därmed inkludering. Vilka möjligheter och vinster liksom hinder och svårigheter upplevs? Semistrukturerade kvalitativa intervjuer genomfördes med pedagoger och elever, vilka deltagit i ett skolutvecklingsarbete, samt en kompletterande enkät till pedagoger. LÄS MER

  5. 5. Barn som väcker funderingar : En intervjustudie om förskollärares resonemang gällande barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Jenny Hallgren; Julia Tjäder Millestad; [2017]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; samverkansprocesser; aktörer; miljöns betydelse;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien har varit att söka kunskap om hur förskollärare resonerar om begreppet och området ”barn i behov av särskilt stöd” och hur förskollärarna kan skapa möjligheter och förutsättningartillutveckling, lek och lärande för alla barn i förskolans verksamhet. Begreppet ”barn i behov av särskilt stöd är enligt vår uppfattning ett brett område som innefattar många olika aspekter och i examensarbetet används både begreppet och området ”barn i behov av särskilt stöd”, detta för att kunna belysa ”barn i behov av särskilt stöd” ur flera olika vinklar. LÄS MER