Sökning: "slöjd umeå universitet"

Visar resultat 16 - 20 av 61 uppsatser innehållade orden slöjd umeå universitet.

  1. 16. ANALYS OCH VÄRDERING I SLÖJDEN : Utvecklande eller ett nödvändigt ont?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Theresa Wallentin; [2021]
    Nyckelord :slöjdprocess; lärande; fördjupad kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur slöjdlärare arbetar med elevers analys och värdering av den egna arbetsprocessen i slöjd. Undersökningen är gjord med kvalitativmetod med semistrukturerade intervjuer med förutbestämda frågor. LÄS MER

  2. 17. Vart tog formgivningen vägen? : En kvalitativ intervjustudie om formgivning i textilslöjden.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jenny Johansson; Olivia Jansson; [2021]
    Nyckelord :Slöjd; textilslöjd; formgivning; design; slöjdundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur verksamma behöriga slöjdlärare arbetar med formgivning i sin undervisning. Vi båda har studerat slöjd vid Linköpings universitet där vi upplever att det var stort fokus på formgivningen och därför är det intressant att göra denna studie med fokus på formgivning. LÄS MER

  3. 18. Sen får man bara göra så gott man kan : En undersökning av covid-19 pandemins påverkanpå trä- och metallslöjdslärares undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anneli Andresen; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; pandemi; rumslighet; avstånd; Corona; trä- och metallslöjd; slöjd; lärare; slöjdlärare; arbetsmiljö; oro; stress; otrygghet; klassrum; slöjdsal;

    Sammanfattning : Under Covid-19-pandemin har den svenska grundskolan varit öppen. Lärarna har riskerat att bli smittade på jobbet. Studien undersöker hur trä- och metallslöjdslärare har åtgärdat slöjdsalen pågrund av pandemin, och hur lärarna har känt kring att bli utsatta för smitta och hur det påverkar elevernas möjligheter till lärande. LÄS MER

  4. 19. FORMATIVA BEDÖMNINGSTRATEGIER I SLÖJD : Nio slöjdlärares berättelser om formativ bedömning i slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Jenny Lundberg; Sofia Solander; [2021]
    Nyckelord :Slöjd; Formativ bedömning; feedback; lärandemål; självreglerat lärande; kvalitativa intervjuer; grundskola;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete som är gjort av två slöjdlärarstudenter som läser lärarutbildningen via kompletterande pedagogisk utbildning vid Umeå universitet. Syftet med den här studien är att genom slöjdlärares berättelser studera vilken typ av formativ bedömning som används i slöjdundervisningen. LÄS MER

  5. 20. SHUT UP AND SLÖJDA! : En studie av hur lärare verbaliserar tyst kunskap

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Hanna Skarelius; [2021]
    Nyckelord :Praktiska handlingar; val av tillvägagångsätt; bedömning;

    Sammanfattning : I kunskapskraven för skolämnet slöjd står det att arbetsprocessen och resultatet ska dokumenteras i ord och bild. Här vore det önskvärt att även den praktiska kunskapen kan användas eftersom det elever gör med sina händer och sin kropp i slöjdarbetet också bidrar till att formulera arbetsprocessen och resultatet. LÄS MER