Sökning: "sociala medie strategier"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden sociala medie strategier.

  1. 1. “Time To BeReal!” : en kvalitativ analys av hur unga vuxna hanterar autenticitetsproblematiken på appen BeReal

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Marcus Nord; Anna Swan; [2023]
    Nyckelord :app; autenticitet; BeReal; framställning; förväntningar; normer; offline; online; redigerat; sociala medier; social jämförelse; tillrättalagt; unga vuxna; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sociala medier har en autenticitetsproblematik som kan leda till konsekvenser som psykisk ohälsa. Som en reaktion mot den tillrättalagda sociala mediekulturen som präglas av förskönat och redigerat innehåll lanserades appen BeReal. LÄS MER

  2. 2. En glad och grön fasad : En komparativ semiotisk analys av hur VELO nationellt och globalt kommunicerar hållbarhet på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lisa Apelgren; Andrea Olsson; [2023]
    Nyckelord :VELO; Hållbarhet; Semiotisk analys; Greenwashing; Budskapsstrategier; Instagram;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker huruvida snusvarumärket VELO som positionerar sig som hållbara förmedlar detta genom sin visuella kommunikation på Instagram. Syftet var att undersöka och jämföra hur VELO Sverige och VELO global kommunicerar hållbara budskap samt om hållbarhetsdiskursen är ett sätt för varumärket att legitimera sin verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Solidaritet, etisk press och skepsis : Vårdpersonals vaccinationsvilja under Covid-19-pandemin

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Petra Näslund; [2022]
    Nyckelord :Health literacy; media and information literacy; vaccine; Covid-19; Hälsokompetens; medie- och informationskunnighet; vaccin; vaccinationsvilja; Covid-19;

    Sammanfattning : Bakgrund: Desinformation kring vaccination kan leda till ökad misstro mot hälsomyndigheter och undergräva folkhälsoresponsen. Vaccintveksamhet bland medicinsk personal är särskilt problematiskt då de ofta ses av allmänheten som medicinskt sakkunniga, och deras inställning till vaccinet kan avsevärt bidra till allmänhetens vaccinationsvilja. LÄS MER

  4. 4. Ebba Busch har ordet på Instagram : En multimodal studie om politisk kommunikation i förändring

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lisa Nilsson; Emma Widegren; [2022]
    Nyckelord :Instagram Sociala medier Politisk kommunikation Personalisering Kändiskultur Populärkultur Ebba Busch Kristdemokraterna;

    Sammanfattning : De sociala medierna och onlinekulturen har öppnat upp för en ny typ av politisk kommunikation. Det användargenererade innehållet i sociala medier har möjliggjort för politiker att få fram en mer personaliserad bild av sig själva. Utifrån det personaliserade innehållet kan politiker nu skapa en önskvärd identitet online. LÄS MER

  5. 5. Att nå ut i det tysta bruset : En kvalitativ studie om videomarknadsföringsstrategier och ljudlös uppspelning inom musikbranschen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Elin Öhgren; Amanda Ingelsson; [2022]
    Nyckelord :social media strategy; video marketing strategy; music marketing strategy; soundless video; muted video; Sociala medier; marknadsföringsstrategier; rörligt innehåll; videomarknadsföring; musikbranschen; ljud; strategier;

    Sammanfattning : Musikindustrin ställs idag mot en utmaning när innehåll på sociala medier ses utan ljud, vilket kan ha en negativ inverkan på effektiviteten av budskap och annonsering. Denna studie har undersökt hur marknadsförare inom den svenska musikindustrin förhåller sig till ljudlös uppspelning av rörligt innehåll på sociala medier och vilka strategier de använder för att nå ut med rörligt innehåll på sociala medie-plattformar. LÄS MER