Sökning: "socialt ömsesidigt beroende"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden socialt ömsesidigt beroende.

  1. 1. The Competitive Dynamic Among Projects in Multi-Project Environment : Project Managers' Perception

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Susanna Bjunö; [2023]
    Nyckelord :Competition; multi-project environment; Emotional Intelligence EI ; social interdependency theory; Governance.; Konkurrens; Multiprojektmiljö; Emotionell intelligens EI ; Teori om socialt ömsesidigt beroende social interdependency theory ; Projekt styrning.;

    Sammanfattning : The study explores the project manager’s perception of the competitive dynamic amongst the projects that utilize the same organizational resources in the multi-project context.   The method used is a qualitative research design with an inductive approach where the data corpus was analyzed through thematic analysis. LÄS MER

  2. 2. Elevers laginsats i klassrummet : En litteraturstudie om grupparbetens roll och möjligheter i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linus Waldemarsson; [2023]
    Nyckelord :Grupparbete; Kooperativt lärande; samhällskunskap; socialt ömsesidigt beroende; samberoende; gruppbedömning; problemlösning;

    Sammanfattning : Group projects are a near universal part of, and can be seen in all parts of, the education-system. In collaborative assignments ranging from kindergarten to university-level group research projects. The goal is for students to learn, explain, formulate and to disclose the group-findings in papers or in front of the educational group. LÄS MER

  3. 3. Integrating feminist foreign policy and climate resilient development : Case study of socio-cultural configurations in Liberia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Martin Demmelmaier; [2022]
    Nyckelord :Socio-cultural configurations; Climate resilient development; Feminist foreign policy; Ethnography; Liberia; Informal settlements; Socio-economic disadvantaged communities; Embassy of Sweden; Climate adaptation; Marginalization; Social justice; Ecological masculinities; Environmental feminism; Gender as a social construction; Transforming masculinity norms; State-citizen relations; Female empowerment strategies; Land-ownership; Religious leaders; Sociokulturella konfigurationer; Klimatresilient utveckling; Feministisk utrikespolitik; Etnografi; Liberia; Informella bosättningar; Socioekonomiskt utsatta områden; Svenska ambassaden; Klimatadaptering; Marginalisering; Social rättvisa; Ekologiska maskuliniteter; Miljöinriktad feminism; Kön som en social konstruktion; Förändra maskulinitetsnormer; Stat-medborgare relationer; Strategier för kvinnlig egenmakt; Markägande; Religiösa ledare;

    Sammanfattning : This thesis addresses the socio-cultural configurations in Liberia in relation to climate resilient development and feminist foreign policy carried out by the Embassy of Sweden in Monrovia. It builds on the intention to explore potential points of integration between the feminist foreign policy with the construction of climate adaptation capacity. LÄS MER

  4. 4. Kooperativt lärande inom matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Lisa Berglund; [2020]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; matematikundervisning; grundprinciper; matematik;

    Sammanfattning : I denna studie har intresset varit att utforska vad kooperativt lärande är och vilka effekter lärare anser att det har på matematikundervisningen. Fokus har legat på att titta närmare på hur lärare synliggör de fem grundprinciper som ligger till grund för det kooperativa lärandet. LÄS MER

  5. 5. Kooperativt lärande : Ett alternativ till extra anpassningar?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Nilsson; [2019]
    Nyckelord :kooperativt lärande; Social interdependence theory; extra anpassningar; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie har fokuserat kooperativt lärande, hur elevers betyg påverkas av ett arbetssätt som kooperativt lärande och vilken inverkan metoden har på pedagogernas arbetssätt inom planering och undervisning. Studien är inspirerad av aktionsforskning i samarbete med två undervisande pedagoger för åk 8 i ämnena religion och biologi. LÄS MER