Sökning: "sorg i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden sorg i skolan.

  1. 1. Real-time visual feedback of emotional expression in singing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Xuehua Fu; [2023]
    Nyckelord :Sound and Music Computing; Music Visualization; Cross-modal Feedback; Mapping; Music Expressivity; Multimodal Interaction; Ljud-och musikberäkning; Musikvisualisering; Korsmodal återkoppling; Kartläggning; Musikexpressivitet; Multimodal interaktion;

    Sammanfattning : The thesis project concerns the development and evaluation of a real-time music visualization system aimed at creating a multi-modal perceptual experience of music emotions. The purpose of the project is to provide singers with real-time visual feedback on their singing, to enhance their expression of emotions in the music. LÄS MER

  2. 2. Vuxna individers krigsupplevelse i barndomen : En integrerande sammanställning av kvalitativ forskning -inspirerad av metasyntes

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Zainab Abdulhalim; Linda Ibrahim; [2023]
    Nyckelord :Childhood; Experience; War; Barndom; Krig; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Upplevelserna av krig i barndomen kan ge negativa konsekvenser livet ut. Krig består av brutalt våld mot det civila, trots att den fjärde Genèvekonventionen samt FN-barnkonventionen finns för att skydda individer. Under krig lever barn även i en otrygg miljö samt att krig medför försämringar och begränsningar för barn i livet. LÄS MER

  3. 3. "Vi ses i Nangijala!" : En studie av barnlitteratur som används i grundskolan med temat döden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erika af Petersens; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; barn i sorg; döden; föreställningsvärld;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur döden skildras i barnlitteratur. Materialet utgörs av sex stycken barnböcker som har valts ut med kriterierna popularitet, årskurs och en variation av författare. LÄS MER

  4. 4. När döden inträffar... : En jämförande studie av svenska krisplaner och danska sorgplaner i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kajsa Halonen; Sheyma Abdullah; [2020]
    Nyckelord :Dokumentanalys; dödsfall; kris; krishanteringsplan; skola; sorg; sorgeprocess.;

    Sammanfattning : Death can take place anytime and anywhere. When a student dies, a teacher or other pedagogue at the school, may need a crisis management plan in order to know how to relate to a mourning child. The purpose of this study has been to contribute to an in-depth knowledge of coping with grief and crisis in school, with focus on death. LÄS MER

  5. 5. Vad händer efter döden morfar? Hur barnlitteratur kan användas som stöd i samtal om döden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Brattström; Moa Talbäck; [2020]
    Nyckelord :Skola; samtal; stöd; sorg; tankar; döden; bilderbok;

    Sammanfattning : Döden kan ses som ett tabubelagt och skämmande ämne som både vuxna och barn har svårtatt prata om. För att inte uppröra barnet undviker ofta vuxna att prata om döden vilket bidrartill att barnen även tar avstånd ifrån ämnet. LÄS MER