Sökning: "special educational needs classes"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden special educational needs classes.

  1. 1. Farm-based education : can farms and farm animals contribute to learning in accordance with the school curriculum and syllabi?

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Malin Larsson; [2022]
    Nyckelord :farm-based education; educational farms; experiential learning; embodiment; embodied learning; outdoor education; animal-assisted education;

    Sammanfattning : There seems to be something missing in the modern school. An increasing number of students face difficulties in the traditional classroom setting, some cannot attend school at all, and a worrying number of students fail to leave school with approved grades, with potentially detrimental effects on their future lives. LÄS MER

  2. 2. Barn i socioemotionella svårigheter : utmaningar för lärare och förväntningar på specialpedagogen

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Behzad Habibi; [2020]
    Nyckelord :Challenges; elementary school; inclusion; socioemotional difficulties; special educational needs classes; special educator; Grundskola; inkludering; socioemotionella svårigheter; specialpedagog; särskild undervisningsgrupp; utmaningar;

    Sammanfattning : Det är vanligt att lärare kommer i kontakt med och undervisar elever som befinner sig i socioemotionella svårigheter. Många lärare känner sig otillräckliga eftersom de finner arbetet med elever i socioemotionella svårigheter som utmanande. Det här har bidragit till att vissa lärare förhåller sig negativt till inkludering. LÄS MER

  3. 3. Hinder, svårigheter och gynnsamma faktorer i skolan : En intervjustudie av fem elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Veronica Berglund; [2019]
    Nyckelord :Språkstörning; gynnsamma faktorer; elevperspektiv; anpassningar; lärmiljöer;

    Sammanfattning : The aim of the study was on one hand to identify the obstacles and difficulties that students with Developmental Language Disorder have in school and on the other hand to find out which special educational methods and aids that could be beneficial for them. Five young adults with developmental language disorder were interviewed about their view on the problems and needs they had in primary and secondary school and how these were met by their schools and teachers. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet och inflytande- Vad kan det vara för några elever på gymnasiesärskolans nationella program?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Werner; [2018]
    Nyckelord :student participation; intellectual disability; self-determination; upper secondary school; special educational needs.;

    Sammanfattning : To gain knowledge about how students in upper secondary school`s national program describe participation and influence as well as how they describe how they can impact on those important things is a very important knowledge. This study has a student perspective where six students were interviewed each. LÄS MER

  5. 5. Skolan och språkstörning : Erfarenheter hos några elever med språkstörning och deras lärare. En intervjustudie.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Susanna Jansson von Tell; [2017]
    Nyckelord :Language impairment; socio-cultural perspective; pupils perceptions; teachers perceptions; Språkstörning; sociokulturellt perspektiv; elevers uppfattningar; lärares uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka erfarenheter av och uppfattningar om språkstörning några elever och deras lärare har ur sociala och lärandemässiga aspekter. För att besvara studiens forskningsfrågor har en kvalitativ undersökning genomförts med intervju som metod. LÄS MER