Sökning: "specialpedagogikens historia"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden specialpedagogikens historia.

  1. 1. Specialpedagogiska dilemman i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av det specialpedagogiska arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Ekman; Cornelia Norin; [2021]
    Nyckelord :specialpedagogik; förskollärare; förskola; dilemma;

    Sammanfattning : Studien inleddes med en kort beskrivning av specialpedagogisk historia. Efter en presentation av specialpedagogikens innebörd, policydokument samt förskollärares kompetenser inom specialpedagogik presenterades den tidigare forskningen. LÄS MER

  2. 2. Vad förväntar de sig? En studie om 43 grundskollärares förväntningar på specialpedagogen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karin Steneros Einvall; [2014-08-25]
    Nyckelord :specialpedagog; arbetsuppgifter; kompetens; examensförordning;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet är att undersöka vad lärare förväntar sig att specialpedagogen ska arbeta med och hur dessa förväntningar ställer sig i relation till de kompetenser som specialpedagogen har enligt examensförordningen. Teori: Det är en statistisk studie som bygger på en enkät med fasta svarsalternativ och en öppen fråga. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogen som professionell samtalspartner. Förskollärares uppfattningar om samtalsmodeller och handledningens påverkan i det egna arbetet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Axhamn; [2013-02-28]
    Nyckelord :pedagogisk handledning; specialpedagog; förskolan;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet för studien var att undersöka förskollärares uppfattning om specialpedagogen som professionell samtalspartner i arbetet med att skapa en förskola för alla. Centrala frågeställningar Vilka erfarenheter av specialpedagogen som professionell samtalspartner fanns hos informan-terna? Hur upplevdes handledningen? Vilka metoder upplevdes mest verksamma för den egna kunskapsutvecklingen och (för)skolutvecklingen när det gällde att skapa en förskola för alla? Teori: Studien var från början helt kvantitativ. LÄS MER

  4. 4. Klasslärarens kompetens inom det specialpedagogiska området- tillräcklig eller ej?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :carolina svärd; [2008]
    Nyckelord :specialpedagogik; lärarkompetens;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete är att undersöka vad den specialpedagogiska undervisningen innebär idag och att kartlägga hur de allmänpedagoger, som deltagit i min undersökning, ser på den uppgift som blivit pålagt dem vad gäller undervisning av elever i behov av särskilt stöd. Jag vill också försöka redogöra för hur pedagogerna tycker sig hantera uppgiften och om de anser att de har kompetens nog för att genomföra ett arbete som kan leda till ett bra resultat. LÄS MER

  5. 5. Med ögonen på förmågor/With eyes on your ability

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Chanette Bellander; [2005]
    Nyckelord :musisk undervisningspecialpedagog speciallärare; specialundervisning; individualiserad undervisning;

    Sammanfattning : Mitt syfte med denna uppsats är att ta reda på om det finns ett samband mellan specialpedagogik och musisk undervisning. Jag vill ta reda på om speciallärare/specialpedagoger använder sig av musisk undervisning. LÄS MER