Sökning: "språk och språkutveckling stockholms universitet"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden språk och språkutveckling stockholms universitet.

  1. 21. Gesture-speech combinations in child language : Form, function, and how they relate to language acquisition

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Freya Eriksson; [2018]
    Nyckelord :gesture-speech combinations; language acquisition; complementary; supplementary; discourse; parent-child interaction; gest-ordkombinationer; språkutveckling; komplementär; supplementär; diskursiv; förälder-barninteraktion;

    Sammanfattning : The present study investigates children's production of gesture-speech combinations and how they relate to language acquisition. 16 children were observed at seven age points (0;9, 1;0, 1;3, 1;6, 1;9, 2;0 and 3;0), and their gesture-speech combinations were classified into the categories complementary, supplementary and discourse combinations. LÄS MER

  2. 22. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogens arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kajal Sheikhahmadi; Sofia Ahlberg; [2017]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; pedagoger; förskolan; verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar med språkutvecklingen hos flerspråkiga barn i förskolan. Dessutom vill vi skaffa oss kunskap om vilket material som används i arbete med dessa barn vid språkutveckling. LÄS MER

  3. 23. Barn föds med digital kompetens : Digitala verktyg som stöttning för språk och kommunikation för individ och grupp

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Bushra Khadum; [2017]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; språk; sociokulturellt perspektiv; digitala verktyg; lärplatta; digitala kompetens; artefakter; mediering; stöttning; digital undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till digitala verktyg för att stödja språkutveckling hos förskolebarn i lärandesituationer. Vårt fokus är på förskollärares förhållningssätt i arbete med digitala verktyg. LÄS MER

  4. 24. Sova heter lala på swahili : Några familjers användning av och uppfattningar om sina adoptivbarns förstaspråk

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Anna-Karin Steinholtz; [2016]
    Nyckelord :Adoptivbarns språkanvändning; Kenya; adoptivbarns språkutveckling; flerspråkighet; förstaspråksattrition;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka några föräldrars upplevelser av och uppfattningar om språkanvändning, språkutveckling och identitet hos sina barn som adopterats från Kenya till Sverige. Teoretiska utgångspunkter har varit barns tidiga språkutveckling, andraspråksinlärning, flerspråkighet, adoptivbarns språkinlärning samt förstaspråksattrition. LÄS MER

  5. 25. Språkutveckling i matematikklassrummet : En observationsstudie i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Julia von Sydow; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Fler och fler elever kommer till skolan med ett annat modersmål än svenska. Dessutom visar statistikfrån Skolverket att många av dessa elever har svårigheter att uppnå godkänt i flera av skolans ämnen.En möjlig förklaring till detta är brist på kunskaper i undervisningsspråket. LÄS MER