Sökning: "språk och språkutveckling stockholms universitet"

Visar resultat 11 - 15 av 30 uppsatser innehållade orden språk och språkutveckling stockholms universitet.

  1. 11. Fjärrundervisning och andraspråkselevers språkutveckling : Lärarperspektiv på fjärrundervisning i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Andjela Hrnjez; [2021]
    Nyckelord :Fjärrundervisning; språkutveckling; digitala verktyg; stöttning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur gymnasielärare upplever att elever i svenska som andraspråk har utvecklats språkmässigt när undervisningen övergick från fysisk klassrumsundervisning till fjärrundervisning, det vill säga att undervisningen bedrivs digitalt. Föreliggande studie utgår från en kvalitativ ansats där tre gymnasielärare i svenska som andraspråk har intervjuats. LÄS MER

  2. 12. Blir det svårare? : En jämförande studie av språklig komplexitet i lärobokstexter från högstadiet och gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Moritz Sjövall; [2021]
    Nyckelord :Readability; subordinate clause; length of sentence-initial element; Läsbarhet; LIX-värde; syntax; nominalkvot; bisatsfrekvens; fundamentslängd;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om det finns en korrelation mellan elevers förväntade språkutveckling och läroböckers språkliga komplexitet från grundskola till gymnasienivå. Uppsatsen tar avstamp i Skolverkets lärandemål och forskning om hur elever utvecklar sitt språk. LÄS MER

  3. 13. Pedagogers stöttning av barns språkutveckling : En kvalitativ studie med ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sonila Licenji; Ebru Yeser; [2020]
    Nyckelord :Språk; Barns språkutveckling; Pedagogers arbetsmetoder; Undervisning; Barngrupp; Verktyg i pedagogisk miljö; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagogerna förhåller sig till undervisning somstimulerar alla barns språkutveckling. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer där verksammapedagoger svarat utifrån en ostrukturerad intervjuguide. LÄS MER

  4. 14. Språkutvecklande arbete i en flerspråkig miljö : En studie om sex förskollärares erfarenheter av språkutvecklande arbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språk; stöttning; språkutveckling; samspel; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Ett av fem barn i förskolan i Sverige lär sig svenska som andra språk och riktlinjerna i läroplanen ställer höga krav på pedagogernas kunskap om att skapa goda förutsättningar för barnens språkutveckling. Syftet med denna studie är att ta del av pedagogers upplevelser och erfarenheter av att arbeta för att främja barns språkutveckling i linje med läroplanens riktlinjer i en flerspråkig kontext. LÄS MER

  5. 15. För alla barns rätt till sitt språk : Systematisk granskning av pedagogiskt stödmaterial för att befrämja barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Moa Gustavsson; Tina Jansson; [2020]
    Nyckelord :Stödmaterial; språkstödjande; socialsemiotiskt perspektiv; språkutveckling; förskolepedagoger; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att granska tillgängligt stödmaterial för barns språkutveckling inom förskolans verksamhet. Genom systematisk sökning identifierades olika typer av stödmaterial och analyserades med en latent innehållsanalys samt ur ett socialsemiotiskt perspektiv. LÄS MER