Sökning: "språkutveckling genom sagor i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden språkutveckling genom sagor i förskolan.

  1. 6. Modersmål i förskola - En kvalitativ undersökning av modersmål : Barn med flera språk: Flerspråkiga barn i förskolan: Att möta tvåspråkiga barn i förskola

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Vivianne Jacobsson; [2013]
    Nyckelord :language development; bilingualism; mother tongue; Språkutveckling; tvåspråkighet; modersmål;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barn i förskolan. Jag valde att använda mig av en kvalitativ intervjumetod, då jag ville ha pedagogernas resonemang och åsikter. LÄS MER

  2. 7. En studie om sagoberättandets användning inom förskolan

    M1-uppsats, Förskolepedagogisk forskning

    Författare :Emma Richt; Therese Walfridsson; [2011]
    Nyckelord :sagoberättande; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; hermeneutisk spiral; förskola;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att få ökad förståelse för hur förskollärare använder sagoberättandet i relation till barnens språkutveckling. Vi har utgått från frågeställningarna: På vilket sätt främjas barnens språkutveckling genom sagoberättandet enligt förskollärarna samt vilka metoder säger de sig använda för att gynna barnens språkutveckling? I den teoretiska bakgrunden har vi belyst sagans struktur och sagoberättandets möjligheter för språkutvecklingen. LÄS MER

  3. 8. Att rimma och ramsa i förskolan : Förskollärares erfarenheter kring arbete med barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Kristina Persson; [2010]
    Nyckelord :Language development; learning; pedagocial tools; preschool-teacher; Språkutveckling; lärande; pedagogiska verktyg; förskollärare;

    Sammanfattning : The aim of this paper was to contribute to knowledge about how preschool-teachers work with the development of children’s spoken language in preschool.The study was conducted through interviews with four preschool-teachers working at the same preschool with one to five year old children. LÄS MER

  4. 9. Sagans betydelse i förskolan och skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Elvira Cibo; Vildana Jugo; [2010]
    Nyckelord :fantasi; pedagoger; sagoläsning; sagoberättande; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete är att ta reda på hur pedagoger arbetar med sagor i förskolan och skolans tidigare år. Vår undersökning baseras på kvalitativa intervjuer som genomfördes med sex pedagoger verksamma i förskolan och skolans tidigare år. Utgångspunkten i denna undersökning är Vygotskij utvecklingsteori. LÄS MER

  5. 10. Sagans betydelse för barns språkliga utveckling - en studie av hur pedagogerna i förskolan arbetar med sagor för att stimulera barnets språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Ulrika Lindström; Caroline Herbertsson; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagoger planerar sagostunder och hur de arbetar med sagor i förskolans verksamhet. Även pedagogernas förhållningssätt till sagor och språk undersöks, samt vilka konsekvenser det får för barnets språkliga utveckling. LÄS MER