Sökning: "stereotyper arbetslivet"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden stereotyper arbetslivet.

  1. 1. Gendered Career : A Case Study of Women and Career Advancement

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Isabella Davéus; Wilma Schening; [2023]
    Nyckelord :Career; Career Advancement Gender Equality; Organizations; Women.; Karriär; Karriärsutveckling; Jämställdhet; Organisation; Kvinnor.;

    Sammanfattning : The manufacturing industry has reported gender equality issues, both in relation to the underrepresentation of female employees within the industry as a whole and in managerial positions as well as the abindant existence of gendered roles and stereotypes. As a result of gender inequalities, women employees face difficulties advancing in their career. LÄS MER

  2. 2. Kvinnor kan! : En kvalitativ studie om kvinnors ledarskap i mansdominerade branscher

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Sarah Fransson; Tova Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Trots att kvinnors möjligheter och hinder i arbetslivet är ett ämne som uppmärksammatsunder lång tid finns det fortsatt stora utmaningar med jämställdhet i moderna företag. Kvinnor möter ofta stora utmaningar för att avancera till företagsledande roller, bland annat på grund av bristande stöd och underliggande fördomar. LÄS MER

  3. 3. I reklamens värld : En semiotisk analys om hur manligt, kvinnligt och könsstereotyper framställs i två parfymreklamfilmer från varumärket Dior.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Frida Sundström; Josefin Markeling; [2022]
    Nyckelord :Media; kommunikation; genus; reklam; stereotyper; kön; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka och analysera två valda reklamfilmer för parfym av Dior för att se hur de konstruerar könsstereotyper. De frågor vi förhåller oss till är hur manligt och kvinnligt framställs i reklamfilmerna samt vilken form av könsstereotyper som framträder. LÄS MER

  4. 4. Den (o)synliga åldern : En kvalitativ intervjustudie om äldre arbetstagares/arbetssökandes upplevelser av ålderism inom arbetslivet och dess upplevda påverkan på identiteten

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Amanda Soldati; [2022]
    Nyckelord :Ålderism; arbetslivet; identitet;

    Sammanfattning : Ämnet för denna studie är den subjektiva upplevelsen av ålderism inom arbetslivet, det vill säga upplevelserna av stereotyper, fördomar och diskriminering grundat på ens ålder. Tidigare forskning har mestadels studerat i vilka former som ålderism kan förekomma inom arbetslivet och vilka föreställningar som finns om äldre arbetstagare och arbetssökande. LÄS MER

  5. 5. "Vart tar alla IT-människor vägen efter 60?" : En kvalitativ studie om äldres upplevelse av att arbeta inom IT-branschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Lisa Hien Teoh; Jennica Robertsson; [2020]
    Nyckelord :ålderism; äldre; stereotyper; pension; age management; motivation;

    Sammanfattning : I Sverige sker en demografisk förändring vilket innebär att andelen äldre i befolkningen ökar. Förklaringar till detta är minskade födelsetal och att människor lever allt längre. Detta innebär då att andelen i arbetsför ålder minskar. LÄS MER