Sökning: "syftet med ica kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden syftet med ica kommunikation.

  1. 1. Drivkrafter till underrapportering av hållbara prestationer : En kvalitativ studie på livsmedelsföretagen ICA Gruppen, Hemköp och Lidl Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alva da Luz; Elin Rindemar; [2023]
    Nyckelord :underrapportering; hållbara prestationer; hållbara rapportering; extern kommunikation; drivfaktor;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka drivkrafter bakom underrapportering av hållbara prestationer. Detta görs genom att undersöka om tidigare observerade drivkrafter kan appliceras på livsmedelsföretagen ICA Gruppen, Hemköp och Lidl Sverige på den svenska marknaden. LÄS MER

  2. 2. Nudging inom ICA : ett verktyg för att främja hållbar konsumtion?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Ellen Hedlund; Natalie Hjertberg; [2023]
    Nyckelord :Nudging; hållbarhet; dagligvaruhandel; konsumtion; konsumtionsbeteende; beteendeförändring; ICA; sustainability; grocery retailing; consumption; consumption behavior; behavior change;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur nudging kan användas inom dagligvaruhandel för att främja hållbar konsumtion, med fokus på vilka möjligheter och utmaningar som kan synliggöras. Med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod har intervjuer med ICA handlare och en hållbarhetscoach, visat på att det finns ett aktivt arbete gällande nudging i matbutikerna. LÄS MER

  3. 3. Alla ska med! : Hur en förändring med medarbetarinvolvering går till ur ett nyinstitutionellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Andreas Ocklind; Filip Silva Skoog; [2022]
    Nyckelord :Förändringsarbete; Medarbetarinvolvering; Nyinstitutionellt perspektiv;

    Sammanfattning : Förändringsarbeten har potentiellt stor påverkan på personalens mående på företag, därför är det av stor vikt att veta hur de ska drivas för att de ska få önskad effekt. Syftet med den här studien är att fånga upp eventuella skillnader i medarbetares uppfattning av involvering i ett ledningsdrivet förändringsarbete i en stor hierarkisk organisation samt att bidra med kunskap om hur de centrala nyinstitutionella begreppen legitimitet, myter, särkoppling och ceremonier kan förklara ett sådant förändringsarbete. LÄS MER

  4. 4. “Mer än bara vackra ord” : En kvalitativ studie om värdegrunder hos ICA Gruppen och fem av ICA:s livsmedelsbutiker 

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Ketzénius; Sara Wikberg; [2022]
    Nyckelord :Organisationsvärderingar; värdegrundsarbete; organisationen ICA;

    Sammanfattning : Värdegrunder har sedan 1990-talet setts som attraktiva för organisationer att utveckla. Detkan dock bli otydligt hur organisationer ska definiera värdegrunderna så att alla medlemmarinom en organisation förstår dem på samma sätt. LÄS MER

  5. 5. Intranätets betydelse för organisationskultur och intern kommunikation : En fallstudie om anställdas upplevda användbarhet av intranätet som information- och kommunikationsverktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Dennis Fenton; Jesper Gardeblad; [2021]
    Nyckelord :Intranet; internal communication; web surveys; searchability; organizational culture; organizational communication; strategic communication; contract research; Intranät; Intern kommunikation; enkäter; sökbarhet; organisationskultur; organisationskommunikation; strategisk kommunikation; uppdragsforskning;

    Sammanfattning : Anställdas upplevda användbarhet av intranät som informations- och kommunikationsverktyg  En enkätstudie i samarbete med ICA Gruppen AB om hur intranätet Worknet används och upplevs ur ett medarbetarperspektiv. En organisation ställer höga krav på den interna kommunikationen. Den ska fungera väl, inspirerande och felfritt. LÄS MER