Sökning: "syntetisk och analytisk metod"
Visar resultat 16 - 20 av 37 uppsatser innehållade orden syntetisk och analytisk metod.
16. Likheter och skillnader i svenskundervisningen i åk 1
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I detta arbete redovisar vi en kvalitativ undersökning som handlar om hur två olika lärare på två olika skolor arbetar med svenskundervisning i en första klass. Eleverna i de båda klasserna har olika språklig och etnisk bakgrund. LÄS MER
17. Hur lär sig elever att läsa? En kvalitativ studie om lärares syn på och erfarenhet av läsmetoder
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna studie är att undersöka vad lärare har för syn på och erfarenhet av olika metoderdå elever ska lära sig att läsa, samt vilka för- och nackdelar lärarna upplever med läsmetoderna. Föratt kunna ta reda på lärarnas syn och erfarenheter, utgick jag från den kvalitativa forskningsmetodenoch intervjuade fem erfarna lärare som arbetar eller har arbetat i de tidiga skolåren. LÄS MER
18. Läsinlärningsmetoder : En kvalitativ studie om pedagogers val av metod för läsinlärning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : The purpose of this study is to investigate the reading methods that pedagogues, active in classes 1-3, use in the first stage of learning to read and how they consider their own choices of methods. In the theoretical background I sort out the basic differences between synthetic and analytic methods of acquiring the skills of reading. LÄS MER
19. Metoder för läsinlärning- en kvalitativ studie om lärares metodval i relation till individualisering
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Lärare arbetar med läsinlärning på olika sätt beroende på vilken metod de har valt att utgå från. En dellärare arbetar utifrån en syntetisk metod där avkodning står i centrum. Andra lärare arbetar utifrån enanalytisk metod där helheten är det väsentliga att utgå ifrån. LÄS MER
20. Inledande läs- och skrivundervisning : En studie om lärares metodval i den inledande läs- och skrivundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; MittuniversitetetSammanfattning : Denna undersökning handlar om fem lärares inledande undervisning i läsning och skrivning. Syftet har varit att ta reda på vilka metodval som lärarna gjort och hur de gått tillväga i sin läs- och skrivundervisning i årskurs ett. Lärare kan antingen välja att använda sig av analytiska eller syntetiska metoder. LÄS MER