Sökning: "syntetisk och analytisk metod"

Visar resultat 11 - 15 av 37 uppsatser innehållade orden syntetisk och analytisk metod.

  1. 11. Den tidiga läsundervisningen : En analys av fyra lärares reflektioner kring tidig läsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sophie Börjesson; [2017]
    Nyckelord :läsinlärning; läsinlärningsmetoder; analytisk-metod; syntetisk-metod; lärare;

    Sammanfattning : Läraren har i uppdrag att främja elevernas läsutveckling så att de redan efter årskurs ett knäckt läskoden. Utifrån denna aspekt är uppsatsens syfte att undersöka hur verksamma årskurs 1–3 lärare resonerar kring den tidiga läsinlärningen. LÄS MER

  2. 12. Läsutveckling i skolans lägsta åldrar : En undersökning om hur lärare arbetar med läsutveckling i förskoleklass och klass 1 i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Angelica Kilgren; [2016]
    Nyckelord :literacy learning; reading development; early years education; synthetic method; analytical method; individualized teaching; läsinlärning; läsutveckling; skolans tidigaste åldrar; analytisk metod; syntetisk metod; individanpassad undervisning;

    Sammanfattning : Den här studien går ut på att undersöka vilka arbetssätt lärare använder sig av när det gäller undervisningen i läsutveckling i skolans tidigaste åldrar, samt varför de väljer just dessa. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med fyra verksamma lärare i förskoleklass och årskurs 1. LÄS MER

  3. 13. Metoder för läs- och skrivinlärning i förskoleklassen : En kvalitativ studie av lärares resonemang för olika metoder som främjar barns läs- och skrivinlärning i förskoleklassen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emina Hotic; Ellen Uvebrant; [2015]
    Nyckelord :Phonics; whole language; syntetisk metod; analytisk metod; läsning; skrivning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares synsätt och resonemang angående metoder för läs- och skrivundervisning samt vilka faktorer som anses betydelsefulla för barns läs- och skrivinlärning i förskoleklassen. Studien baseras på en kvalitativ undersökning där vi har intervjuat fyra lärare i förskoleklassen. LÄS MER

  4. 14. De didaktiska valen : En studie om lärares val gällande den tidiga skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Stephanie Lytton; [2015]
    Nyckelord :Beprövad erfarenhet; Didaktik; Gemener; High Literacy; Versaler;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om vilka didaktiska val lärare gör gällande den tidigaste skrivundervisningen och vad de baserar sina val på. Studien avgränsas till att behandla vilken skrivmetod lärarna använder samt huruvida de föredrar att låta eleverna blanda versaler och gemener, eller lära ut en storlek i taget. LÄS MER

  5. 15. Läsinlärning och läsinlärningsmetoder : En kvalitativ studie om verksamma lärares val av läsinlärningsmetoder för läsinlärning hos barn i klasserna Fk-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Nicole Boström; [2015]
    Nyckelord :Literacy learning; literacy learning methods; synthetic method; analytical method; pre-school class; lower primary school; läsinlärning; läsinlärningsmetoder; syntetisk metod; analytisk metod; förskoleklass; lågstadiet;

    Sammanfattning : This study centres on learning to read and methods for teaching reading skills. The aim is to provide a survey of the concept reading skills and the methods developed on the basis of different theories and the methods preferred when teaching children in primary school and why. LÄS MER