Sökning: "syntetisk och analytisk metod"

Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade orden syntetisk och analytisk metod.

  1. 21. Att lära barn att lära sig läsa : Läsinlärningsmetoder i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Bergstrand; [2011]
    Nyckelord :avkodning; läsförståelse; syntetisk metod; analytisk metod;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker vilken läsinlärningsmetod som lärare i grundskolan främst använder när de möter en elev som ska starta sin läsinlärning. Studien är baserad på intervjuer med sex olika lärare. LÄS MER

  2. 22. Analytiska och syntetiska metoder vid läsinlärning - arbetssättet vid läsinlärningen på Manhattan New School

    C-uppsats,

    Författare :Josefine Bergenland; Sanna Lindholm; [2010]
    Nyckelord :Syntetisk; Analytisk; Läsinlärning; Manhattan New;

    Sammanfattning : Metod och material: Vi genomförde ett studiebesök på Manhattan New School i New York under en dag. Vianvände oss av observationer och intervju för att kunna besvara frågeställningarna.Resultat: Vi kunde se att skolan använde sig av mycket skönlitteratur och konkret material. De anpassadeläromedlet efter elevens kunskaper och erfarenheter. LÄS MER

  3. 23. Läsinlärning : En kvalitativ undersökning hur sju lärare arbetar med läsning i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medier

    Författare :Sofie Björklund; Moa Olsson; [2010]
    Nyckelord :Syntetisk ljudmetod; analytisk ljudmetod; läsinlärning; högläsning; läsintresse;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur lärare arbetar med läsinlärning i årskurs 1, på vilka grunder de väljer metod för läsinlärning och hur lärarna resonerar kring läromedel, högläsning samt hur de skapar läsintresse hos eleverna. Som metod för att undersöka detta har vi använt oss av kvalitativ samtalsintervju med sju lärare som arbetar eller har arbetat med elever i årskurs 1. LÄS MER

  4. 24. Olika sätt att lära barn läsa och skriva : Ett individualiserat lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jennie Segerberg; Zackarias Wester; [2009]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; syntetisk och analytisk metod; Wittingmetoden; LTG-metoden; Bornholmsmodellen; Kiwimetoden; Tragetonmetoden; Umeåmodellen; läsutvecklingsschema; individualisering;

    Sammanfattning : Vår studie gick ut på att undersöka vilka läs- och skrivinlärningsmetoder som används i skolan och hur lärare arbetar med att individanpassa dessa metoder. För att undersöka detta har vi genomfört en kvalitativ studie. Grunden för arbetet har varit enkätintervjuer med lärare och observationer i år ett. LÄS MER

  5. 25. Pedagogens arbete med läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carolina Eliasson; [2009]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; LTG- metoden; Analytisk metod; Syntetisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats var att ta reda på hur en pedagog kan arbeta med den inledande läs- och skrivinlärningen och hur eleverna upplevde läs- och skrivundervisningen. För att uppnå mitt syfte använde jag mig av två frågeställningar: •Hur arbetar pedagogen med läs- och skrivinlärning•Hur upplever eleverna arbetet med läs- och skrivinlärning? För att få svar på mina frågeställningar använde jag mig av tre forskningsmetoder: kvalitativ intervju, kvalitativ observation och kvantitativ enkätundersökning. LÄS MER