Sökning: "teori metod religion"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden teori metod religion.

  1. 1. Livet efter en stroke : En litteraturöversikt över copingstrategier som används av personer som insjuknat i stroke för att öka sin livskvalité.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Elma Mehanovic; Therese Lövgren; [2023]
    Nyckelord :Coping strategies; Experience; KASAM; Literature review; Quality of life; Stroke; Copingstrategier; KASAM; Litteraturöversikt; Livskvalité; Stroke; Upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Utmaningen i livet efter stroke är den stora omställningen att hantera vardagen utifrån nya förutsättningar. Denna studie vill undersöka vilka copingstrategier som används för att öka sin livskvalité efter stroke. LÄS MER

  2. 2. Islam i skolboken : En kvalitativ innehållsanalys och jämförelse av tre svenska religionskunskapsläroböcker för åk 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fabian Lundgren; Bell Stenberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Religionskunskap; Grundskola; Läromedel; Representation; LGR 22; Islam;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera tre läroböcker för årskurs 4–6 med utgång i Jacksons tolkande ansats för att se hur islam framställs i svenska läromedel samt hur väl det centrala innehållet i den nya läroplanen LGR 22 för årskurs 4–6 uppfylls. En jämförelse av de analyserade läroböckerna genomförs även. LÄS MER

  3. 3. Lärares upplevelser av anpassningar i SO-undervisningen i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jennifer Rasovic; Johanna Rasmussen; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; deprofessionalisering; fenomenologi; geografi; heterogenitet; historia; lågstadiet; lärares upplevelser; professionalisering; profession; religion; samhällskunskap; semi-strukturerad intervju; SO; åk 1-3.;

    Sammanfattning : Denna studie omfattar dels hur lärare beskriver sitt arbete med elevanpassningar i SO- undervisningen, men även hur lärare upplever arbetet med elevanpassningarna. Syftet är att visa hur lärare kan arbeta för att anpassa sin SO-undervisning utifrån ett heterogent klassrum men också att visa hur lärare känner inför detta uppdrag och hur förändringar i läraryrket kan ha påverkat dessa känslor. LÄS MER

  4. 4. Religion i en deskriptiv tomhet - en diskursanalys av det nationella provet i religions-kunskap i relation till didaktiska teorier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Simon Kuikka; Patrik Löksa; [2022-09-07]
    Nyckelord :Religionskunskap; religionsdidaktiska teorier; nationella prov; diskursanalys; fe-nomenologi; positiv essentialism; verklighetsprövande; livsförståelseutvecklande; livsberät-tande; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att synliggöra vilken eller vilka av de fem religionsdidaktiska teorierna, fenomenologisk, verklighetsprövande, tolkande, livsförståelseutvecklande respektive livsberättande, som är explicit eller implicit närvarande i det nationella provet i religionskun-skap, från 2013, i årskurs nio. Den huvudsakliga frågeställningen syftar till att svara på hur dessa teorier kan relateras till det nationella provets uppgifter med tillhörande texthäften. LÄS MER

  5. 5. “Det är ju svårt men man får ändå försöka” En studie om hur lärare i fritidshem ser på sitt pedagogiska uppdrag kopplat till religion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Norén; Emma Saxberg; [2022-03-15]
    Nyckelord :religion; tro; fritidshem; förhållningssätt; värdepedagogik; mikroaggressioner; kvalitativ metod; intervju;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur lärare i fritidshem ser på sitt pedagogiska uppdrag i förhållande till religion. Frågeställningar som studien behandlar rör vad lärarna uppfattar som religiösa uttryck, hur de ser på sitt pedagogiska uppdrag och hur de bemöter elever i situationer som berör religion. LÄS MER