Sökning: "the environment at schools"

Visar resultat 1 - 5 av 556 uppsatser innehållade orden the environment at schools.

  1. 1. Heder i skolan : Utmaningar och strategier för att hantera hedersrelaterade frågor inom skolvärlden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcus Vazdekis; Nancy Hassan; [2024]
    Nyckelord :Heder; Skola; Våld; Hederskultur; Hedersrelaterad; Hedersproblematik.;

    Sammanfattning : Honour, a complex and in alot of ways scientifically unexplored topic, has caused a great debate in Swedish politics and media. A concept that has not only been a societal and judiciary issue but also a great challenge in Swedish schools; a place where knowledge, tolerance and respect is to be provided while battling the balance between discrimination and freedom of speech. LÄS MER

  2. 2. Arbetsterapeuters erfarenheter av att stödja elever med problematisk skolfrånvaro i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Linnéa Hansson; Joanna Wirén; [2024]
    Nyckelord :Arbetsterapi; delaktighet; grundskola; miljö; problematisk skolfrånvaro.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Problematisk skolfrånvaro har på senare år ökat och kommit att bli ett samhälleligt problem. Barns framtid och utveckling är till stor del präglad av att de klarar av skolan. LÄS MER

  3. 3. Using GIS and satellite data to assess access of green area for children living in growing cities

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap

    Författare :Rebecca Borg; [2024]
    Nyckelord :Geography; GIS; Geographical Information System; Urban green space; children; schools; Malmö; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Urban green space (UGS) refers to open spaces within an urban context that are filled with greenery and nature. These can range from very small vegetation to expansive park areas. The common denominator is that they have proven to be beneficial for human health and well-being. Access to green spaces is also important for children. LÄS MER

  4. 4. Diabetes typ lätt? : En kvalitativ studie om lärares upplevelse av hanteringen av elever med diabetes typ 1 i undervisningen av ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Dana Najafi; Ruocco Ludvig; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med denna studie är att undersöka lärares upplevelse av hanteringen av elever med diabetes typ 1 (benämns fortsättningsvis T1D) i undervisningen av idrott och hälsa. För att besvara studiens syfte användes tre frågeställningar:  1.     Hur upplever lärare arbetet med elever med T1D? 2. LÄS MER

  5. 5. Yoga och mindfulness i skolmiljö : En systematisk litteraturstudie av yogabaserade praktiker som en resurs för elever och lärares välmående.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elisabeth Ehrlich; Elin Mattsson; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this literature study is to examine, through existing research, the relationship between yoga-based practices in school and the mental health and well-being of students and teachers in an increasingly stressed and high-performing world. Our questions are: What does research say about yoga-based practices in relation to mental health and well-being in schools in different countries? What methods have been used for research on yoga-based practices and mental health and well-being in schools in different countries? What methods have been used for the implementation of yoga-based practices in schools? In order to achieve the aim and answer our questions, we have chosen to do a systematic literature study. LÄS MER