Sökning: "två huvudmän"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden två huvudmän.

  1. 1. ”…om jag har en samhörighet runt det här bordet så kan jag känna mig inkluderad.” : Två särskilda undervisningsgruppers arbete med integrering och inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elizabeth Landström; Anna Pohjanen; [2023]
    Nyckelord :inkludering; integrering; särskilt stöd; särskild undervisningsgrupp;

    Sammanfattning : Elever ska undervisas i ordinarie undervisningsgrupp så långt det är möjligt men kan som särskilt stöd bli placerade i särskild undervisningsgrupp för att få sina behov tillgodosedda enligt skollagen (SFS 2010:800, 3:e kap. 11§). LÄS MER

  2. 2. Är rektor utbildad och kompetent? En undersökning om rektors kunskap och kompetens

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ulrika Holm; [2023]
    Nyckelord :rektor; kunskap; kompetens; rektorsutbildning; rektorsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå vilka kunskaper och kompetenser rektors närmsta chef (verksamhetschef) anser att rektor behöver i sin yrkesutövning och var, på vilka arenor, dessa kommer till användning. Syftet är även att få en djupare förståelse för hur verksamhetschefers bild av rektorers kompetens relaterar till rektorsprogrammets uttryckta förväntan på rektorers kompetens efter genomförd utbildning. LÄS MER

  3. 3. En likvärdig förskola : En kvalitativ studie om förskollärare och rektorers arbete för att skapa en likvärdig förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sofie Hellkvist; Josefine Löfgren; [2022]
    Nyckelord :likvärdig; förskola; kvalité; personaltäthet; barngrupp;

    Sammanfattning : I vår studie vill vi bidra med kunskap om hur rektorer och förskollärare arbetar för att skapa en likvärdig förskola. I läroplanen för förskolan finns det inga konkreta riktlinjer om hur arbetet ska gå till för att skapa en likvärdig förskola för alla barn. LÄS MER

  4. 4. Hela skolans ansvar? : En kvalitativ studie om hur samverkan kring vägledning i vid bemärkelse koordineras på gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Henrik Hansson; Ante Fahlgren; [2022]
    Nyckelord :vägledning i vid bemärkelse; samverkan; organisation; gymnasieskolan; studie- och yrkesvägledare.;

    Sammanfattning : Vägledning i vid bemärkelse beskrivs av Skolverket som all verksamhet som ska bidra till elevers utvecklande av kompetenser relaterade till framtida beslut om studie- och yrkesval. För att elever ska kunna utveckla denna valkompetens krävs det samverkan mellan all pedagogisk skolpersonal och det är enligt Skolverket rektorns ansvar att koordinera detta. LÄS MER

  5. 5. Orimligt ansvar att ensam navigera i ett svårtolkat strukturellt system : En litteraturöversikt som beskriver vilka erfarenheter personer som lever i hemlöshet har kring samverkan av vård- och omsorgsinsatser

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Anders Björling; Rosanna Stobin; [2022]
    Nyckelord :Homelessness; Access to care; Coordination; Hemlöshet; Tillgång till vård; Samordning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hemlöshet är ett utbrett globalt problem. I Sverige lever cirka 33 000 personer i någon form av hemlöshet. Personer i hemlöshet har ofta både fysisk och psykisk ohälsa förutom multipla sociala besvär. LÄS MER