Sökning: "utelek lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden utelek lärande.

  1. 1. "Hur känner du...?" : en fenomenologisk studie om barns känslor vid ett aktivitetsbyte på förskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Grundius; Anne Sudhoff; [2022]
    Nyckelord :Aktivitetsbyte; Barn; Fenomenologi; Jämställdhet; Känslor;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra och förstå barns upplevelser kring vilket utrymme deraskänslor ges under ett aktivitetsbyte från inne- till utelek på förskolan. För att fånga barnensperspektiv genomfördes barnintervjuer där barnen uttryckte sina upplevelser i ord och genomvisuella narrativ. LÄS MER

  2. 2. UTOMHUSPEDAGOGIK ELLER UTEVISTELSE? : Intervjustudie med verksamma i förskolan om uteverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Renström; [2018]
    Nyckelord :Lärande utomhus; vinter; skogen; förskola; pedagogiskt förhållningssätt; medforskande; lek utomhus; utelek;

    Sammanfattning : Rapporten redovisar en kvalitativ studie med intervju som metod. Studiens syfte var att fördjupa kunskapen om hur uteverksamheten bedrivs i den samtida förskolan. LÄS MER

  3. 3. "Jag kan mer än du tror!" - En studie om lärande på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aleksandra Ciechonska; Aleksandra Olszanowska; [2017]
    Nyckelord :förskola; lärande utveckling; pedagogers roll; sociokulturell teori; utelek; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur pedagoger tar vara på barns utelekar för att utveckla deras kunskaper och hur detta påverkar barnets lärande och utveckling. Tidigare forskning betonar vikten av vuxnas närvaro i barns lekar eftersom det har positiva konsekvenser för barns lärande och utveckling. LÄS MER

  4. 4. En pinne eller en kikare? : En kvalitativ studie om det naturliga materialets handlingserbjudande i förskolans utemiljö

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kajsa Lindholm; Sofia Wallin; [2017]
    Nyckelord :Naturligt material; barn; utomhuslek; medierande handling; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur barn använder sig av det naturliga materialet i sin lek utomhus. Forskning visar att det naturliga materialet är något som är bra och utvecklande för barn men att förskollärare har minimal kunskap om detta. LÄS MER

  5. 5. Fri lek eller planerade aktiviteter? : Pedagogers förhållningssätt till barns utevistelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Hanna Nordgren; Josefin Nordgren; [2017]
    Nyckelord :Utelek; förskolan; natur;

    Sammanfattning : Bakgrund: Genom tiderna har utevistelsen haft stor betydelse för förskolan och ses som en självklarhet i verksamheten. Vi pratar idag om att människan behöver komma tillbaka till naturen då vi har märkt att människor vistas mindre i naturen idag. LÄS MER