Sökning: "utmärker"

Visar resultat 1 - 5 av 690 uppsatser innehållade ordet utmärker.

  1. 1. Från äldst till yngst. Pedagogers uppfattningar om överlämningar från förskola till förskoleklass.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Hansson; Marina Källman; Johanna Svensson; [2024-02-27]
    Nyckelord :Handlingsplan; förskola; förskoleklass; Kommunikation; samverkan; övergång; överlämning och överlämningsetiskt förhållningsätt; ;

    Sammanfattning : Vid en övergång är en samsyn mellan pedagoger central, där kommunikation och samverkan är grundläggande. I styrdokument beskrivs vad förskola och förskoleklass förväntas sträva efter i övergången mellan förskola och förskoleklass. LÄS MER

  2. 2. "Läsförståelse är en färskvara." : En studie om svensklärare i årskurs 4–6 syn på skönlitterärt läsförståelsearbete med värdegrund och lässtrategier i fokus.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Malin Lundgren; [2024]
    Nyckelord :Fiction; reading comprehension; reading strategies; value base; Teacher of Swedish; grade 4-6; Skönlitteratur; läsförståelse; lässtrategier; värdegrund; svensklärare; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en inblick i hur verksamma svensklärare i årskurs 4–6 arbetar med värdegrundsarbete och lässtrategier under skönlitterär läsförståelseundervisning. Tidigare forskning beskriver skönlitteratur som ett bra läromedel för värdegrundsarbete samtidigt som den synliggör brister kring värdegrundsarbete i samband med skönlitterär läsning i skolverksamheten. LÄS MER

  3. 3. “Jag tänker inte att det är jätteviktigt. Eller mycket viktigare än annat” : En kvalitativ studie om hur och varför förskollärare använder digitala verktyg i yngre barns undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Larsson Östberg; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt  Studiens syfte är att undersöka hur och varför förskollärare använder digitala verktyg i yngre barns undervisning. Mitt syfte grundar sig i den pågående utvecklingen kring digitalisering i samhället och de krav som finns runt digitalisering i förskolans läroplan. LÄS MER

  4. 4. Vägen till toppen är lång och svår - framförallt för kvinnor : En kvalitativ studie om faktorer som bidragit till kvinnliga VDars karriärer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Saga Kronborg; Annie Unghanse; [2024]
    Nyckelord :Kvinnliga VDar; genus; bidragande faktorer; karriär;

    Sammanfattning : Att kvinnor idag är underrepresenterade i ledande befattningar, i synnerhet VD-positioner, är ett ständigt omdiskuterat ämne och tidigare forskning presenterar många olika faktorer gällande varför. Syftet med studien är att undersöka vilka individ-, situation- och samhällsrelaterade faktorer som kan ha bidragit till kvinnliga VDars karriärer i Sverige. LÄS MER

  5. 5. En rad kom till mig. Om psalmers skapelseprocess

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Ingrid Trulsson; [2023-05-29]
    Nyckelord :psalm; psalmskapande; hymnologi; Anders Frostenson;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka min process med att skapa psalmer. Psalm är en sång som är ämnad att sjungas av en församling; exempelvis i lovsång, i tillbedjan, eller i undervisande syfte. LÄS MER