Sökning: "val av livsmedel och konsekvenser"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden val av livsmedel och konsekvenser.

  1. 1. Den geopolitiska krisen i Ukrainas påverkan på Svenska Företags Leveranskedjor - En Analys av Svenska Företags respons inom Livsmedels- samt Järn- och Metallindustrin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Felix Jansson; Petter Ekholm; [2024-02-13]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den pågående geopolitiska krisen i Ukraina har lett till omfattande konsekvenser för samhället i stort, men i synnerhet bidragit till komplikationer för företag inom olika branscher att bedriva sin verksamhet. Krisen har medfört globalt ekonomiska, sociala och miljömässiga konsekvenser där vi i denna studie kommer fokusera på hur svenska företag med handelskopplingar till Ukraina och Ryssland. LÄS MER

  2. 2. Vilken funktion fyller ICA I Iove eco? - En studie av hur en miljömärkning kan användas och påverka sin omgivning i en livsmedelsbutik.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC); Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Emma Kangas; [2023]
    Nyckelord :Sustainable consumption Environmental studies Green marketing; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The choices costumers make in the supermarket can influence to what extent food production is sustainable. There is also a growing pressure on retailers to step up and enable and encourage sustainable choices for the costumer. LÄS MER

  3. 3. Riskhantering och dess utmaningar i små- och medelstora företag inom livsmedelsbranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Matilda Dahlgren; Linn Finnander; [2021]
    Nyckelord :Risk; Riskhantering; Livsmedelsbranschen; Livsmedelskedjan; SME-företag; Utmaningar; Påverkande faktorer; Riskanalysverktyg; Standarder; Informell- och formell riskhantering.;

    Sammanfattning : Efterfrågan på livsmedel har ökat i Sverige såväl som globalt i takt med att vi blir allt fler människor på jorden. Inom livsmedelsbranschen finns flertalet riskmoment som företag är i behov att ta hänsyn till, för att kunna verka på ett konkurrenskraftigt sätt. LÄS MER

  4. 4. Digital vägledning : Hur man knuffar schysst…

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Jakob Wisborg; Ludvig Ståhl; [2021]
    Nyckelord :Digitala knuffar; etik; användarupplevelse;

    Sammanfattning : Människors konsumtion ökar och digital mathandel växer för varje år som går. När människors konsumtion ökar, leder det till negativa konsekvenser för miljön. Valen av livsmedel påverkas hur produkter är presenterade. Digital mathandel har därför möjligheten att vägleda människor mot miljövänliga val genom att knuffa (nudga) dem. LÄS MER

  5. 5. Vinn mot svinn - En studie som belyser hur producenter kan hjälpa konsumenter att minska sitt omfattande matsvinn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Lisa Erichs; Amelie Hansson; [2020]
    Nyckelord :matsvinn; datummärkning; förpackningar; livsmedel; producentansvar; förvaring; hållbarhetsdatum; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Nature has provided us with delicious and nutritious food for many years. It is estimated that one third of all edible food is wasted globally. This means a substantial loss of resources. Consumers are unaware of the great amount of avoidable food waste that is created from household consumption and the environmental impact it has. LÄS MER