Sökning: "varför det är viktigt att kunna analysera"

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade orden varför det är viktigt att kunna analysera.

  1. 1. Hur representeras islam i SO puls boken?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malak Dawood; [2023]
    Nyckelord :religionsdidaktik; läromedelsanalys; islam; religionsundervisning; representation; mångkulturalism;

    Sammanfattning : Representation av ett läromedel har stor betydese för hur kunskapen förmedlas till våra elever, det är därför det är viktigt att ge en allsidig kunskap och inte ensidig. I de samhällsorienterade ämnena har jag valt att fokusera specifikt på religionsämnet eftersom innehållet och informationen i de religiösa böckerna i svenska skolor kan skapa missvisning. LÄS MER

  2. 2. Safety in Urban Spaces using Urban Planning: a Comparative Study in Bogotá, Colombia

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Sara Sandefeldt; [2023]
    Nyckelord :Urban planning; Bogotá; Colombia; safety; urban design; urban spaces; women; gender; fear Stadsplanering; trygghet; publika rum; kvinnor; kön; rädsla; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Many cities around the world are facing the same challenges when it comes to the ability for women to move around and feel safe in public spaces. For women, using public spaces entails fear of sexual violence and of being attacked, which forces them to always be vigilant and reduces their quality of life. LÄS MER

  3. 3. Barn med utmanande beteende : Förskollärares uppfattningar kring strategier och bemötande av barn som utmanar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Svanström; [2023]
    Nyckelord :: barn med utmanande beteende; lågaffektivt bemötande; lärmiljö; relationellt perspektiv; tydliggörande pedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få syn på förskollärarens uppfattningar angående bemötande av barn med utmanande beteende, samt vilka strategier förskollärarna beskriver att de använder sig av vid mötet med barnen. I bakgrunden lyfts relevanta begrepp som forskare diskuterar inom det specialpedagogiska området. LÄS MER

  4. 4. “Representera hur samhället ser ut” : En kvalitativ studie om kvinnor i generation Z’s åsikter om reklambilder på Instagram

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Engla Hygstedt Falk; Erica Wartmark; [2023]
    Nyckelord :Diversity; Inclusion; Generation Z; Advertising images on Instagram; Self-congruity theory; Mångfald; Inkludering; Generation Z; Reklambilder på Instagram; Teorin om självkongruens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla en djupare förståelse för inställningen till reklambilder hos svenska kvinnor i generation Z. Vi kommer undersöka vad de anser är viktigt att inkludera och hur de vill bli representerade när det gäller modeller som bär kläder på reklambilder på bildplattformen Instagram. LÄS MER

  5. 5. Företagsspecifika riskpremier : En redogörelse för hur svenska analytikerhus och banker jobbar med ytterligare avkastningskrav

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Christoffer Schüler; Victor Tubérus Liljekvist; [2022]
    Nyckelord :Firm-specific risk premiums; CAPM; WACC; Company Valuation; Bias; Additional required rate of return; Företagsspecfika riskpremier; CAPM; WACC; Företagsvärdering; Bias; Ytterligare avkastningskrav;

    Sammanfattning : Bakgrund: Analytikerhus och banker har i dagsläget en betydande roll för värderingen av företag och allmänhetens investeringsbeslut som följer dessa aktörers råd. Oavsett värderingsmetod så har analytikern en stor frihet i värderingsprocessen och det finns mycket möjligheter för subjektiva bedömningar och antaganden. LÄS MER