Sökning: "visuell diskursanalys"

Visar resultat 6 - 10 av 70 uppsatser innehållade orden visuell diskursanalys.

  1. 6. Ursäkta, får man lov att marknadsföra på detta viset? : en retorisk analys och kritisk diskursanalys av framställningen av vitt nikotinsnus av varumärket Volt i podcasten “Ursäkta”

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Klara Bergholtz; Emma Almers; [2023]
    Nyckelord :Nikotinsnus; podcast; livsstil; kritisk diskursanalys; retorisk analys; native advertising; marknadsföring; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats “Ursäkta, får man lov att marknadsföra på detta viset? En retorisk analys och kritisk diskursanalys av framställningen av det vita snuset Volt i podcasten ‘Ursäkta’” är skriven av Emma Almers och Klara Bergholtz, studenter vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds Universitet, inom ämnesområdet Medie- och Kommunikationsvetenskap. Uppsatsen redovisar hur vitt nikotinsnus, en produkt med kända hälsorisker, på ett väldigt lyckosamt sätt marknadsförs i modern, icke-visuell reklamfinansierad media. LÄS MER

  2. 7. En bild säger mer än tusen ord - men håller texten med om dem?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jenny Suurküla; [2022-08-01]
    Nyckelord :Multimodal kritisk diskursanalys; socialsemiotik; mediegestaltning; flyktingar; asylsökande; visuell retorik; tabloider;

    Sammanfattning : The news media has a large hand in how we perceive the world around us, and one sensitive topic which is widely reported on is refugees and asylum seekers. Therefore, there is and has been a great deal of research made on the subject internationally. LÄS MER

  3. 8. Det sticker i folk ögon när kvinnor har makt : En multimodal kritisk diskursanalys om gestaltningen i reality-programmet Svenska Powerkvinnor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Maja Söderberg; Elin Persson; [2022]
    Nyckelord :Genus; könsstereotyper; makt; Svenska Powerkvinnor; MCDA; medier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka förståelse för hur kvinnor gestaltas i reality-tv utifrån genus, maktperspektiv och könsstereotyper via en multimodal kritisk diskursanalys. Reality-programmet som den här studien kommer analysera är Svenska Powerkvinnor. LÄS MER

  4. 9. Digitala broar behöver också byggas! : Om görande som närmande av elevernas digitala kultur.

    Master-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Julia Hellgren; [2022]
    Nyckelord :Visuell kultur; Pedagogik; Digitalt skapande; Spelkultur; Nymaterialism;

    Sammanfattning : Detta examensarbete skrevs vårterminen 2022 på institutionen för bild och slöjdpedagogik på Konstfack. Med en utgångspunkt i teorier om materialets agens och kulturella traditioner tar arbetet ann den digitala kultur som de senaste decennierna vuxit fram med ett extra fokus på skolans elever och deras fritid. LÄS MER

  5. 10. Bildvärldar och subjektspositioner : En diskursanalys av elevers bildkommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Marléne Ohrvik; [2022]
    Nyckelord :subjektspositioner; vardaglig bildkommunikation; bildvärldar; visuell kultur; diskursanalys;

    Sammanfattning : Den här undersökningen har genomförts i syfte att skapa kunskap om hur elevers bildvärldar och bildkommunikation kan se ut och att undersöka vilka subjektspositioner som konstrueras och görs tillgängliga genom deras bildkommunikation. Visuell kulturteori har fungerat som undersökningens ramverk och diskursanalys som dess analysverktyg. LÄS MER