Vad ska vi göra idag? : Musiklärares prioriteringar inom givna ramar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att få fördjupad kunskap om hur musiklärare prioriterar olika moment utifrån det centrala innehållet i läroplanen i förhållande till tidsplanen för musikämnet, samt vilka ramar som styr dessa prioriteringar. I studien intervjuades 6 musiklärare som alla undervisar i högstadiet och materialet bearbetades sedan och analyserades utifrån ett ramfaktorteoretiskt perspektiv där sex ramfaktorer tydligast framträtt ur empirin och således valts ut att studera. Resultatet visar att musiklärarna i undersökningen – utifrån det centrala innehållet i Lgr11 – prioriterar att undervisa sina elever i ensemblespel. De prioriterar även momentet Rytm, klang och dynamik, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers, refräng och ackord som byggstenar för att musicera och komponera musik (..) med varierande instrumentation samt Ackord- och melodiinstrument, bas och slagverk för spel i olika ton- och taktarter. Resultatet visar också att man genomgående väljer att lägga fokus på låtmaterial ur pop / rocktraditionen snarare är ur andra genrer. Minst tid lägger man på röstvård och hörselvård tätt följt av gehörsmusicerande samt improvisation. Det är framför allt personliga ramar som styr hur man prioriterar, men också läroplanen  och tid spelar in och ramarna både begränsar och möjliggör undervisningen. Resultatet visar även att musiklärarna i undersökningen inte bara anser att kunskapsmålen är för högt satta i förhållande till den tid man har till förfogande, utan man tolkar även läroplanen olika. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)