Körsång på schemat : En intervjustudie om effekterna av körsång där deltagande är obligatoriskt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

Sammanfattning: Forskning på körsång har visat resultat som tyder på att körsång har positiva effekter för människors hälsa och välbefinnande på olika sätt. Syftet med denna studie är att undersöka de upplevda effekterna av att sjunga i kör där deltagandet är obligatoriskt. Metoden som använts för studien är kvalitativa intervjuer och de tre respondenterna är alla musikstuderande och har kör som ett obligatoriskt ämne i sin utbildning. Följande forskningsfrågor har valts för att uppnå studiens syfte: Vad har respondenterna för upplevelser och känslor före, under och efter en körrepetition? Upplever respondenterna några effekter av körsången under övrig skoltid? Upplever respondenterna några effekter av körsången i sitt övriga liv? Studiens resultat är indelat i fyra huvudkategorier vad gäller upplevda effekter. De tre första är fysiska, mentala och sociala effekter. Den fjärde kategorin är effekter som är kopplade till att kören är obligatorisk på en utbildning. Rubrikerna där är musikaliska effekter, ambition och prestation, effekter på övrig skoltid samt inverkan av studiekamraters inställning och ambition. Diskussionsdelen utgår från dessa rubriker och jämför och drar paralleller till tidigare forskning. I diskussionsdelen tas även upp körledarens viktiga roll, reflektioner över hur KASAM (känsla av sammanhang) och det sociokulturella perspektivet kan samverka och kopplas till körsång, en kort översikt av likheter och skillnader i de upplevda effekterna hos respondenterna i denna studie som har obligatorisk kör jämfört med tidigare studier som gjorts på deltagare i frivillig kör, samt pedagogiska tankar kring körsång i skolan med utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)