Country-of-Origin's påverkan på ledningsnivå - en kvalitativ fallstudie på bilföretaget Toyota Sweden AB

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet är att, genom en kvalitativ fallstudie av bilföretaget Toyota Sweden AB, skapa en förståelse för hur ett japanskt företag, etablerat i Sverige, influeras av sitt ursprungslands ledningsfilosofi för att på så sätt bidra med teori inom Country-of-Origin. Teoretiskt perspektiv: Studien bygger på teorier från tidigare forskning om Country-of-Origin-effekten samt ledningsfilosofi. Uppsatsen behandlar studier som gjorts på multinationella företag, i synnerhet japanska företag, för att undersöka CoO:s påverkan på Toyota Sweden. Metod. Uppsatsen har anslutits till det ontologiska förhållningssättet konstruktivism och använder kvalitativa intervjuer som metod för insamling av empiri. Analysen genomförs därefter utifrån det hermeneutiska perspektivet. Empiri: Insamlingen av det empiriska materialet har skett genom åtta semi-strukturerade djupintervjuer med personal från huvudkontoret Toyota Sweden AB i Sundbyberg. Intervjupersonerna tillhör olika avdelningar och är spridda vad gäller befattning, ålder och kön. Slutsatser: Toyota i Sverige har svårt att anamma ursprungslandets ledningsfilosofier pga. kulturella skillnader mellan Sverige och Japan. Finns det en bristande kunskap om företagets ursprungsland så resulterar det således i svårigheter att tillämpa ursprungslandets ledningsfilosofi. På Toyota Sweden AB indikeras att den japanska ledningsfilosofin endast appliceras på ledningsnivå, men det finns en möjlighet för medarbetarna att anamma ledningsfilosofin om de får en större förståelse för ursprungslandet, exempelvis genom att ledningsgruppen, via det talade ordet, sprider kunskapen om de japanska arbetssättens bakgrund ut i organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)