Verktyg och återkoppling i samklang : En studie om lärarens roll i arrangering och komposition på gymnasiet

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Studien handlar om att undersöka lärarens roll i arrangering och komposition i gymnasieskolan. Genom fyra semistrukturerade intervjuer med musiklärare strävar studien efter att beskriva och tydliggöra lärarens arbete med elevernas skapandeprocesser, hur de använder formativ bedömning, vilka verktyg de har till sin hjälp och hur de resonerar kring musikalisk förståelse. Empirin tolkas och analyseras genom ett hermeneutiskt perspektiv. Resultatet av intervjuerna har sedan satts i perspektiv mot tidigare forskning på området och mot den bakgrund av faktorer som ligger till grund för lärarens arbete. Genom analysen utkristalliserades empirin till olika teman som beskriver aspekter av lärarrollen. Studien visar att lärarrollen innefattar bland annat förståelse för elevernas bakgrund och kunskapsnivå, lärarens förmåga att ge eleven återkoppling under arbetet med musikaliska kompositioner till att behärska tekniska och musikaliska verktyg för att öka elevernas musikaliska förståelse, koncept och metoder för arrangering och komposition. Genom intervjuerna och bearbetning av det empiriska materialet framkommer de intervjuade lärarnas skicklighet och deras förmåga att hjälpa eleverna genom deras musikaliska skapande. Genom de teoretiska glasögonen har intervjuerna bringat klarhet i lärarens roll i ämnet. Studien riktar sig till musiklärare som behöver vägledning i arrangering och komposition och efterfrågar arbetsmetoder och strategier för dialog och återkoppling med elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)