Hur bildestetik påverkar svenska turisters beslutsfattande - En experimentell replikationsstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Forskningsfråga: Leder estetiskt tilltalande bilder till ökad bokningsintention Syfte: Denna studie är en replikation av studie 1 i artikeln författad av Marder, Erz, Angell och Plangger (2021) “The Role of Photograph Aesthetics on Online Review Sites: Effects of Management- versus Traveler-Generated Photos on Tourists’ Decision Making”. Syftet med denna studie är att replikera Marder et al. (2021) undersökning fast hur svenska turisters bokningsintentioner påverkas av bildestetik när det gäller bokning av resor online. Metod: Metoden som används är ett replikerat experiment från Marder et al. (2021) som ska besvara tre hypoteser. Experimentet kommer att vara av en faktoriell design med ett 2 x 2 upplägg. Där deltagarna blir indelade i olika grupper och blir utsatta för amatör alternativt professionell estetik tillsammans med ett risktagande alternativt inte risktagande synsätt. Teoretiska perspektiv: Teoriavsnittet bygger på tidigare forskning om estetik, professionella bilder versus amatörbilder samt riskaversion i förhållande till boknings- och bokningsintention. De största fokuset är estetik och vad som anses estetiskt tilltalande, om det är professionella bilder eller amatörbilder och vad som leder till bokningsintention. Riskaversion beskriver hur villiga människor är att ta risk när de bokar hotell, om de behöver se mycket information samt kvaliteten på bilderna. Resultat: De resultat som vi fått av studien skiljer sig från ursprungsstudien. Vi hade ett mindre antal deltagare (N= 130) jämfört med Marder et al. (2021) (N=363). Vi kunde precis som Marder et al. (2021) hitta signifikanta samband mellan estetik och bokningsintention och även ett samband att professionell estetik är mer tilltalande än amatörestetik. 70 % mellan åldern 18-25 år. Inget signifikant samband hittades mellan riskaversion och bokningsintention, till skillnad från Marder et al. (2021) Slutsats: Unga människor med mindre erfarenhet av risk och resor har svårare att göra en bedömning av vad som är risktagande och inte, i kombination med att resmålet i fråga är betydligt närmare geografiskt för svenskarna och därmed ett ”mer känt” resmål, gör att sambandet mellan risk och bokningsintentioner inte hittades bland de svenska deltagarna. Svenskarna värdesätter estetik över risk när ett bokningsbeslut skall tas samt att den professionella estetiken var mer tilltalande än den amatörmässiga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)