Hur upplever gymnasieelever formativ bedömning med IKT?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Christopher Du Rietz; [2017]

Nyckelord: formativ bedömning; IKT; elevperspektiv; genetik;

Sammanfattning: Formativ bedömning genom informations och kommunikationsteknik (IKT) kan vara ettkraftfullt verktyg i läraryrket som sparar tid och gynnar elevernas lärande. Men hur elevernaupplever metoden är ej undersökt. Studiens syfte är att undersöka hur eleverna upplever formativbedömning genom IKT inom genetikområdet. Metoden som använts är en kvalitativ metod iform av intervjuer i fokusgrupper med elever som läser biologi 1 på gymnasiet. Resultatet frånfokusgrupperna analyserades genom en innehållsanalys.Resultatet visar flera teman kopplade till frågeställningen. Eleverna upplever att den formativabedömningen genom IKT påverkar deras förståelse för genetiken genom att den synliggörbefintlig kunskap, ger feedback att ta sig vidare inom området samt möjlighet att testa sinkunskap. Eleverna uttrycker att metoden påverkar deras förståelse av den egna lärandeprocessengenom att synliggöra den befintliga lärandeprocessen samt synliggöra nästa steg men elevernauttrycker inget djup kring frågeställningen. Slutligen menar eleverna att det är en skillnad mellanformativ bedömning genom IKT och lärarledd formativ bedömning i djupet på den formativabedömningen, möjligheterna att tillgodose den formativa bedömningen och relationen tillläraren.Sammanfattningsvis visar resultatet att eleverna tycker att metoden hjälper dem förstågenetikområdet men är inte överens om hur djup den bör vara. Eleverna reflekterar inte särskiltmycket kring sin lärandeprocess och hur den påverkas av metoden. De upplever en stor skillnadmellan formativ bedömning genom lärare eller IKT men den är högst individuell.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)