Anknytningens betydelse i relationen mellan förskollärare och barn : En kvalitativ intervjustudie med fem förskollärare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Denna studie undersöker anknytningens betydelse i relationen mellan förskollärare och barn samt hur eventuella omständigheter kan påverka anknytningen i förskolan. I studien används anknytningsteorin och dess centrala begrepp som trygg bas, säker hamn och anknytningsbeteende för att analysera resultatet. Studiens frågeställningar har besvarats genom en kvalitativ intervjumetod där fem förskollärare fick möjlighet att delge sina erfarenheter och tankar om ämnet. Resultatet visar att samtliga deltagare i studien anser att barnens anknytning till pedagogerna är det som lägger grunden för barnens möjligheter till lärande och utveckling i förskolan. Studiens resultat visar även att skapandet och upprätthållandet av relationer till vårdnadshavare är av minst lika stor vikt som till barnen. Studien bekräftar och i viss mån fördjupar förståelsen av anknytningens betydelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)