"Sätt dig ordentligt och ät din pasta!" : En kvalitativ observationsstudie om pedagogers makthandlingar ochnormskapande under måltiden i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka förskolans måltidssituation ur ettnormkritiskt perspektiv. Studien har genomförts med hjälp av observationer för att få syn påpedagogers faktiska agerande. För att kunna besvara studiens syfte har det identifierats treolika makthandlingar som pedagoger använder sig av, samt fyra övergripande teman av deexisterande måltidsnormerna. Resultatet av studien visar hur pedagoger använder sig av subtilfysisk- , kraftfull fysisk,- och verbal makthandling i tillrättavisande av barn för att upprätthållamåltidens normer vilka i denna studie skrivs fram som normer kring att äta med bestick, sittaordentligt vid matbordet, normer kring gott uppförande vid måltiden och normer kring att ätaupp maten på tallriken. Makt existerar i olika omfattning beroende på vem som utför det ochnär det kommer till uttryck.I en framtida profession anses det relevant att det finns kunskap om maktrelationer för attmöjliggöra att barn får möjlighet till delaktighet och inflytande i sin egen utbildning. Dessakunskaper kan verka för goda relationer och en lustfylld utbildning i förskolan. Om vuxnautövar sin makt i en negativ bemärkelse är det värt att fundera på hur barns människosynkommer att utvecklas. För visst vill vi att barnen i förskolan ska utvecklas till demokratiskamedborgare i samhället? Med det sagt, hoppas vi med hjälp av denna studie kunna bidra medkunskap om hur det kan möjliggöras samt hur mer symmetriska relationer kan upprätthållasinom förskolans måltid i relation till dess dominerande normer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)