Kultur i skolan : Undersökning av ett samarbete mellan en lärare och en museipedagog

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Uppsatsen undersöker samarbetet mellan Malmö Museer och en skolklass som besökt museets verksamhet Ask och Embla Klubben. Inledningsvis presenteras en statlig satsning, en kartläggning av kulturutbudet för barn, för att fördjupa kunskapen i området. Problemet som finns för ett utökat samarbete mellan kulturinstitutioner och skolan ligger i de respektive institutionernas kännedom om varandras verksamheter. I teoridelen följer en kortare beskrivning av vad kultur och estetik kan innebära dels som begrepp men även som företeelser i skolundervisningen. Stiftelsen Framtidens kultur har lagt fram en intressant modell genom vilken kulturpedagoger från andra institutioner än skolan skulle kunna arbeta i skolan där det inte finns tillräckligt med behöriga lärare och på så sätt vara en användbar resurs för kultur i skolan. Det viktigaste resonemanget igenom uppsatsen är dock att öppna upp för möjligheten att se något ur olika perspektiv samt att ge skolelever möjlighet att utrycka sig på flera olika okonventionella sätt. För att få ett bra underlag till min undersökning semistrukturerade intervjuer med en klasslärare och med en museipedagog. Jag genomförde även en deltagande observation. Genom att analysera observationen med en modell utarbetad av Anna Lena Lindberg har jag fått en god inblick i den pedagogiska processen vid tillfället. Analyserna av intervjuerna genomföres med hjälp av kvalitativ analys med kodning av det insamlade materialet. Nyckel ord vid kodningen av materialet har varit kultur i skolan, förberedelser, kontakt och samarbete, men även begreppen metod, arbetssätt, och progression. Resultatet av undersökningen visade att klassläraren och museipedagogen hade ett gott samarbete vilket har vuxit fram successivt under en femårs period.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)