Sökning: "Ulrika Gustafsson"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden Ulrika Gustafsson.

  1. 1. Samlingen ur ett maktperspektiv : En kvalitativ studie om maktrelationer i samlingen och vilken inverkan de har på barns delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Gustafsson; Ulrika Johansson; [2023]
    Nyckelord :maktrelationer; delaktighet; samling; barn; förskollärare.;

    Sammanfattning : Makt uppstår i alla interaktioner, i alla relationer och är i en ständig förändringsprocess. Därmed finns makt ständigt närvarande, såväl i samhället som i förskolan. I förskolan är samling en vanligt förekommande del av dagen. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar social nudging användares val? : En kvalitativ studie av mobilappar för leverans av mat

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Altemyr; Ulrika Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Digital nudging; Social nudging; Informationsarkitektur; Gränssnittsdesign;

    Sammanfattning : This essay examines social nudging and influencing factors on user choices on the two mobile apps Foodora and Uber Eats that offer services for food delivery, and whether there are any connections between these factors and the interface design. This type of service has in recent years become popular with the digitization of society. LÄS MER

  3. 3. Bildstöd i förskolan : Användning av bildstöd som pedagogiskt verktyg i förskolan för att främja barns kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Caroline Pettersson; Ulrika Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :PECS; AAC; education; preschool; children; communication; Bildstöd; AKK; undervisning; förskola; barn; kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa på vilket sätt bildstöd används i förskolan och på vilket sätt bildstöd uppmuntrar och främjar barns möjligheter att kommunicera. Frågeställningarna studien baseras ifrån är: Hur kan användning av bildstöd i förskolan stödja barns kommunikation? Vilka faktorer hindrar samt möjliggör användandet av bildstöd? Vilka former av bildstöd anses vara särskilt användbara? Metoden vi använt oss av är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med två specialpedagoger och fyra förskollärare som arbetar i olika förskolor inom samma kommun. LÄS MER

  4. 4. Matematik, matematiikka och matematikk - En jämförande studie om specialpedagogiska yrkesroller och arbete med elever i matematiksvårigheter i Sverige, Finland och Norge

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Gustafsson; Christina Josefsson; Susanne Westin; [2020-01-15]
    Nyckelord :specialpedagogik; specialpedagogiska yrkesroller; speciallärare; specialpedagog; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var först och främst att få en nyanserad bild av det specialpedagogiska arbetet i Sverige, Finland och Norge genom att sätta detta arbete i sin historiska och nutida kontext. Syftet var också att berika den svenska specialpedagogiska traditionen genom att ta del av de specialpedagogiska yrkesrollernas utformning i Finland och Norge. LÄS MER

  5. 5. Matematiklärares arbete med extra anpassningar - en möjlighet till inkludering av alla elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carina Karlström; Ulrika Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :Extra anpassningar; inkludering; lärmiljö; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : 2014 gjordes förändringar i skollagen för att underlätta elevers möjligheter att få stöd för att utifrån sina förutsättningar kunna utvecklas och nå målen och detta utan att formella beslut först måste fattas. Skolinspektionens granskning visar dock att detta arbete kommit olika långt och att det behöver fortsätta utvecklas. LÄS MER