Högläsning och språkutveckling : en studie om högläsning för barn i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: I vårt examensarbete har vi genomfört en kvalitativ studie som handlar om högläsning i förskolan. Enligt den tidigare forskningen som vi har utgått ifrån har pedagogerna en viktig roll för barns språkutveckling, vilket stimulerar med hjälp av högläsning. Vi har utgått ifrån det sociokulturella perspektivet. Enligt Vygotskij är samspelet mellan individerna grundtanken i ett sociokulturellt perspektiv. Vårt syfte med examensarbete är att utforska och få en djupare inblick i förskollärarnas arbete med högläsning i förskolans verksamhet. Vi har använt oss av kvalitativa metoden då vi anser att den är lämpligast för vårt arbete. Vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer genom att alla fem respondenter som vi intervjuar får samma huvudfrågor Resultatet av vår studie visar att pedagogerna hade olika erfarenheter och kunskaper kring högläsning men att alla använde sig av högläsning i förskolan. Böckerna på förskolorna valdes på olika sätt, även i förskolorna var barnen delaktiga. Syftet med högläsningen i de olika förskolorna varierade. Det framkommer i resultatet om de olika målen med högläsning som att skapa gemenskap eller att öka barnens ordförråd. Resultatet visar hur betydelsefullt det är som pedagog att själv ha stort intresse för språk och högläsning. Det visar även hur viktigt det är att pedagogerna ger barnen utrymme för diskussioner under högläsningen. Pedagogernas olika arbetssätt gav oss en förståelse på hur arbetet med högläsningen kan se ut. Alla pedagoger var ense om att högläsning är gynnsamt för barnens språkutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)